Johdanto

Sähköautojen vallankumous on tuonut mukanaan lukuisia muutoksia toimintatapoihin, lataamiseen ja ajodynamiikan ymmärtämiseen. Kuten kaikessa uudessa teknologiassa, sopeutumiselle ja käytön opettelulle on oltava tietty aika. Uusimpien ja tulevien sähköautojen käyttäjien kannalta uteliain asia on itse lataus. Vaikka ajoneuvon kytkeminen laturiin on melko helppoa, latausprosessissa on muutama erityinen seikka, jotka kaikkien EV-omistajien on hyvä tietää. Yksi mielenkiintoisimmista on kylmän sään vaikutus latausaikoihin ja akun suorituskykyyn. Tämä on täydellinen aika keskustella tästä aiheesta, koska talvi on tulossa, ja useimmat asiakkaamme asuvat mannermaisessa ilmastossa. Tämä tarkoittaa, että heidän akkukäyttöisten ajoneuvojensa latausajat ja suorituskyky vaihtelevat, kun ulkolämpötila lähestyy pakkasta. Selitetään siis, miksi sähköauton lataaminen talvella kestää kauemmin ja mitä fysiikkaa tämän ilmiön taustalla on.


Litiumioniakut ja kylmä sää

Riippumatta sähköajoneuvon tyypistä, akun koosta tai vuosimallista kylmä sää vaikuttaa aina akun suorituskykyyn. Litiumioniakut ovat erityisen alttiita alhaisille lämpötiloille, ja koska tämä akkuteknologia on hallitseva nykyaikaisissa sähköautomalleissa, tämä tarkoittaa, että ongelma on yleinen.


Litiumioniakut toimivat optimaalisesti 20-25 °C:n lämpötila-alueella. Useimmilla mannerilmastoalueilla ulkolämpötilat ovat syksyllä, talvella ja keväällä huomattavasti ihanteellisen alueen alapuolella, erityisesti öisin. Tämä vaikuttaa kaikkiin ajoneuvoihin, erityisesti niihin, jotka on pysäköity ulos. Lämpötilan laskiessa akun elektrolyytit muuttuvat viskoosimmiksi, mikä hidastaa ionien virtausta anodin ja katodin välillä. Tämä vähentää akun kykyä varastoida ja vapauttaa energiaa, mikä vaikuttaa suoraan sekä suorituskykyyn että latausnopeuteen.

Mitä tapahtuu sähköauton akun sisällä, kun lämpötila on alhainen?

Kemialliset reaktiot hidastuvat

Kylmän sään ja akkujen tärkein ongelma on se, että kemialliset reaktiot akun sisällä hidastuvat lämpötilan laskiessa. Litiumioniakut perustuvat litiumionien liikkumiseen anodin ja katodin välillä energian tuottamiseksi ja varastoimiseksi. Kylmät lämpötilat hidastavat tätä liikettä, mikä vähentää akun tehokkuutta.

Lisääntynyt sisäinen vastus

Kylmät lämpötilat yksinkertaisesti vaikeuttavat akun toimintaa. Akun sisäinen vastus kasvaa, mikä tarkoittaa, että sen on työskenneltävä kovemmin energian varastoimiseksi ja vapauttamiseksi. Tämä vähentää merkittävästi tehoa ja aiheuttaa sen, että akku menettää varauksensa nopeammin kuin lämpimissä olosuhteissa.

Kapasiteetin väheneminen

Akun kapasiteetti vähenee kylmissä lämpötiloissa. Tämä tarkoittaa, että vaikka akku olisi ladattu täyteen, sen kantama ei ole sama kuin kohtalaisissa tai lämpimissä lämpötiloissa. Tämä johtuu energiansiirron heikentyneestä tehokkuudesta kylmässä.

Lämmitystarpeesta johtuvat energiavuodot

Sähköautot kuluttavat usein kylmempinä kuukausina enemmän energiaa ohjaamon lämmittämiseen ja akun lämpötilan hallintaan, mikä rasittaa käytettävissä olevaa tehoa entisestään ja vähentää toimintasädettä. Sähköautoissa akku tuottaa energiaa kaikkeen, liikkumiseen, valoihin, ääniin ja lämmitykseen.


Mitä pitää tietää kylmällä säällä tapahtuvasta latauksesta

Kun tiedät kaiken edellä mainitun, on ymmärrettävää, miksi akut reagoivat hitaasti kylmänä talvena. Kun kytket akkukäyttöisen ajoneuvosi laturiin, tapahtuu seuraavaa.

Akun lämmitysjärjestelmän aktivointi

Nykyaikaisissa sähköajoneuvoissa on akunhallintajärjestelmät, jotka pyrkivät säätelemään akun lämpötilaa. Kun lämpötila laskee alle tietyn raja-arvon, nämä järjestelmät aktivoituvat ja käyttävät energiaa akun lämmittämiseen optimaaliseen latauslämpötilaan. Tämä prosessi varmistaa, että akku ei vahingoitu lataamalla liian kylmässä lämpötilassa, mutta se myös pidentää latausaikaa.

Vähentynyt lataustehokkuus

Kuten aiemmin mainittiin, kylmä sää lisää litiumioniakkujen sisäistä vastusta. Kun kytket sähköauton sähköverkkoon kylmällä säällä, akku ei ehkä pysty imemään energiaa yhtä nopeasti tämän vastuksen vuoksi. Tämä heikentynyt hyötysuhde aiheuttaa hitaampia latausnopeuksia erityisesti latauksen alkuvaiheessa.

Pikalatauksen rajoitukset kylmällä säälläPikalatausasemat, kuten monilla moottoriteiden taukopaikoilla, huoltoasemilla tai ostoskeskuksissa olevat asemat, tarjoavat suuren tehon akkujen nopeaa lataamista varten. Useimmat sähköautot kuitenkin rajoittavat pikalatureista otettavan virran määrää kylmissä olosuhteissa, jotta akku ei vahingoittuisi. 80 prosentin lataus saattaa kestää kesällä vain 30 minuuttia, mutta talvella sama pikalataus saattaa kestää paljon kauemmin.

Akun esivalmistelu

Joissakin sähköajoneuvoissa on ominaisuus, jota kutsutaan akun esivalmisteluksi. Tämä on kuin bensiinikäyttöisen auton moottorin lämmittäminen ennen ajoa, mutta se koskee akkukäyttöistä ajoneuvoa. Se lämmittää akun ennen latausta, mikä voi auttaa vähentämään kylmien lämpötilojen kielteisiä vaikutuksia latausaikoihin. Esilämmitys vaatii kuitenkin myös energiaa ja aikaa, mikä pidentää koko latausprosessia.

Check out our products

    Valitse autosi

    Löydä suositellut latauskaapelit tiettyyn autoosi

    EV-latauskaapelit

    Miten parantaa latausaikoja kylmässä säässä?

    Vaikka et voi muuttaa fysiikan lakeja ja saada samoja tuloksia kuin kesällä ladattaessa, voit silti tehdä muutamia asioita, jotta latausajat pysyvät hyväksyttävinä.

    Esilämmitä auto, kun se on kytkettynä

    Useimmissa nykyaikaisissa sähköautoissa voit esilämmittää matkustamon ja akun, kun auto on edelleen kytkettynä. Tämä vähentää akkuun kohdistuvaa rasitusta, kun aloitat ajamisen, ja varmistaa, että auto lämpiää käyttämättä varastoitua energiaa.

    Käytä lämmitettyä autotallia

    Jos mahdollista, pysäköi sähköautosi talvella lämmitettyyn autotalliin. Auton pitäminen lämpimämpänä auttaa ylläpitämään akun lämpötilaa, mikä parantaa suorituskykyä ja latausaikoja.

    Akun esivalmistelu

    Hyödynnä akun esivalmistelutoimintoja ennen lataamista. Vaikka tämä saattaa pidentää kokonaislatausaikaa, se auttaa akkua lämpenemään optimaaliseen latauslämpötilaan, mikä vähentää pitkäaikaisia vaurioita ja varmistaa turvallisemman latauksen.

    Vältä usein toistuvaa pikalatausta

    Vaikka pikalataus on erittäin kätevä, on parasta välttää sen toistuvaa käyttöä kylmällä säällä. Hitaampi, tason 2 lataus on akulle vähemmän rasittavaa, erityisesti alhaisissa lämpötiloissa, ja se voi auttaa pidentämään akun käyttöikää, vaikka latausajat ovatkin pidempiä.

    Akun varaustason seuranta

    Kylmällä säällä on taipumus vähentää toimintasädettä merkittävästi, joten pidä akun varaustasoa silmällä ja suunnittele matkat sen mukaan. Älä käytä akkua kylmissä olosuhteissa erittäin alhaiselle tasolle, sillä se voi pidentää lataukseen tarvittavaa aikaa ja mahdollisesti vahingoittaa akkua.

    Käytä Voldt-latauskaapelia

    Latauskaapelimme on valmistettu parhaista materiaaleista ja niissä käytetään uusinta tekniikkaa. Tämä tarkoittaa, että ne toimivat todistetusti kaikissa sääolosuhteissa. Huippuluokan materiaalien käytöllä on kuitenkin toinenkin etu: energia virtaa ilman vastusta, mikä takaa ihanteellisen latauskokemuksen eikä ylikuumenemista tapahdu. Se ei vähennä kylmien lämpötilojen kielteisiä vaikutuksia EV:hen, mutta se auttaa lyhentämään hieman latausaikoja. Esimerkiksi siirrettävä kotitalouspistorasiaan tarkoitettu laturimme lataa 3,7 kW:n (Eurooppa) ja 2,8 kW:n (Yhdistyneen kuningaskunnan versio) teholla. Useimmat tavalliset kannettavat kotitalouspistorasioiden laturit lataavat vain 2,3 kW:iin asti. Kannettavien latureidemme käyttö nopeuttaa latausta. Kaikkien latauskaapeliemme kaikki pistokkeet on varustettu 100-prosenttisella kuparilla. Tämän ansiosta kaapelimme tuottavat vähemmän lämpöä ja näin ollen niissä on vähemmän energiahäviöitä.

    Check out our products

    • Can you charge an electric car without a charging station?

      Voiko sähköauton ladata ilman latausasemaa?

      Jokaista sähköauton omistajaa huolestuttaa kaksi toisiinsa liittyvää asiaa - kantama ja latauspaikat. Pelko akun loppumisesta kuuluu tunnetusti nollapäästöisen ajoneuvon omistamiseen, ja hyvin usein tarkka kantama ei ole tiedossa erilaisten olosuhteiden,...

      Voiko sähköauton ladata ilman latausasemaa?

      Jokaista sähköauton omistajaa huolestuttaa kaksi toisiinsa liittyvää asiaa - kantama ja latauspaikat. Pelko akun loppumisesta kuuluu tunnetusti nollapäästöisen ajoneuvon omistamiseen, ja hyvin usein tarkka kantama ei ole tiedossa erilaisten olosuhteiden,...

    • Can you charge an electric car indoors?

      Voiko sähköautoa ladata sisätiloissa?

      Yksi yleisimmistä sähköauton omistamista koskevista kysymyksistä liittyy lataamiseen sisätiloissa. Kotilataus on erittäin houkutteleva vaihtoehto monille nollapäästöisten ajoneuvojen potentiaalisille omistajille. Ei enää huoltoasemia tai kallista polttoainetta; auton lataaminen kotona on kätevää...

      Voiko sähköautoa ladata sisätiloissa?

      Yksi yleisimmistä sähköauton omistamista koskevista kysymyksistä liittyy lataamiseen sisätiloissa. Kotilataus on erittäin houkutteleva vaihtoehto monille nollapäästöisten ajoneuvojen potentiaalisille omistajille. Ei enää huoltoasemia tai kallista polttoainetta; auton lataaminen kotona on kätevää...

    • Electric car charging in Italy

      Sähköauton lataaminen Italiassa

      Yhtenä mahtavista automaista Italia on osa käynnissä olevaa sähköautovallankumousta. Tämä tarkoittaa, että kaikki italialaiset autoyhtiöt valmistelevat akkukäyttöisiä ja sähköisiä malleja, ja että hallitus auttaa uusien ajoneuvojen kustannuksissa lukuisilla avustuksilla. Itse...

      Sähköauton lataaminen Italiassa

      Yhtenä mahtavista automaista Italia on osa käynnissä olevaa sähköautovallankumousta. Tämä tarkoittaa, että kaikki italialaiset autoyhtiöt valmistelevat akkukäyttöisiä ja sähköisiä malleja, ja että hallitus auttaa uusien ajoneuvojen kustannuksissa lukuisilla avustuksilla. Itse...

    • Ferrari's e-building: Italian giants going electric

      Ferrarin “e-building”: italialainen jätti lähte...

      Autoalan huippuosaamisen jatkuvasti kehittyvässä maailmassa Ferrarin uusi hyppy sähkömaailmaan innovatiivisen e-building-rakennuksen myötä on käänteentekevä hetki alalla. Tämä siirto ei pelkästään kerro Ferrarin sitoutumisesta kestävyyden edistämiseen, vaan korostaa myös suurta loikkaa...

      Ferrarin “e-building”: italialainen jätti lähte...

      Autoalan huippuosaamisen jatkuvasti kehittyvässä maailmassa Ferrarin uusi hyppy sähkömaailmaan innovatiivisen e-building-rakennuksen myötä on käänteentekevä hetki alalla. Tämä siirto ei pelkästään kerro Ferrarin sitoutumisesta kestävyyden edistämiseen, vaan korostaa myös suurta loikkaa...

    1 / 4

    Haluatko tietää kylmien lämpötilojen vaikutuksesta latausaikoihin ja akun suorituskykyyn?