FAQ
-
Kuinka nopeasti pakettini toimitetaan?
Jos teet tilauksen arkipĂ€ivĂ€nĂ€ ennen klo 15, pakettisi lĂ€hetetÀÀn saman pĂ€ivĂ€n aikana. Kuljetuspalveluntarjoaja toimittaa tĂ€mĂ€n jĂ€lkeen pakettisi 1-3 arkipĂ€ivĂ€n sisĂ€llĂ€.Â
-
Miten voin saada tietoa pakettini lÀhetyksestÀ?
Kun olet tehnyt ja maksanut tilauksesi, saat automaattisesti sÀhköpostin, joka sisÀltÀÀ tiedot pakettisi seurantakoodista.
-
Soveltuvatko Voldtin latauskaapelit kaikkiin latausasemiin Suomessa?
KyllÀ, Voldtin tyypin 1 ja tyypin 2 latauskaapelit sopivat kaikkiin Yhdistyneen kuningaskunnan latausasemiin. Huomaa, ettÀ tyypin 3 latauskaapelimme sopivat vain tyypin 3 latausasemiin, joita on yleensÀ Ranskassa tai Italiassa.
-
Miksi sÀhköauton latauskaapelia ei voi jatkaa?
SÀhköauton latauskaapelin jatkaminen ei ole mahdollista, koska sille sopivia jatkojohtoja ei yksinkertaisesti ole olemassa. SÀhköautojen latauskaapelien kontaktinapoihin on suunniteltu tarkat turvamekanismit, joiden vuoksi jatkaminen on fyysisesti mahdotonta. TÀllainen suunnittelu takaa sen, ettÀ latauskaapelit kytketÀÀn aina suoraan latauspylvÀÀseen ja ajoneuvoon, mikÀ varmistaa turvallisen ja luotettavan virransiirron. Omat jatkoyritykset vaarantaisivat latausjÀrjestelmÀn eheyden ja voisivat johtaa vakaviin turvallisuusriskeihin, kuten ylikuumenemiseen, sÀhkövikoihin ja tulipalovaaraan. NÀin ollen jatkojohtojen kÀyttöÀ vÀltetÀÀn tÀysin sÀhköautojen latausteknologiassa.
-
MitÀ eroa on lataustavoilla mode 1, mode 2, mode 3 ja mode 4?
Mode 1, mode 2, mode 3 ja mode 4 ovat erilaisia sÀhköajoneuvojen lataamistapoja, joista jokaisella on omat erityispiirteensÀ ja kÀyttökohteensa. Mode 1 -latauksessa kÀytetÀÀn tavallista kotitalouspistoketta ilman lisÀkommunikaatiota tai turvatoimintoja. TÀllöin turvallisuustaso on heikoimmillaan, ja siksi sitÀ suositellaan vain harvoin. Mode 2 -latauksessa kÀytetÀÀn myös tavallista pistoketta, mutta mukana on kaapeliin integroitu valvonta- ja suojausjÀrjestelmÀ (ICCB), joka tarjoaa lisÀturvaa. Mode 3 -lataaminen tapahtuu latausasemien kautta, jotka kommunikoivat ajoneuvon kanssa virran sÀÀtÀmiseksi ja maksimaalisen turvallisuuden varmistamiseksi. TÀtÀ kÀytetÀÀn eniten julkisissa ja kotilatausasemissa. Mode 4 -lataus tarkoittaa pikalatausta tasavirran (DC) avulla ja vaatii asianmukaisen latausaseman, joka syöttÀÀ virtaa suoraan ajoneuvon akkuun. TÀmÀ on huomattavasti muita lataustapoja nopeampaa ja on yleensÀ mahdollista moottoriteiden varsilla sekÀ kaupallisissa latauspisteissÀ.
-
Kuinka paljon sÀhköÀ sÀhköauton lataaminen kuluttaa?
SĂ€hköauton lataamiseen kuluvan virran mÀÀrĂ€ riippuu akun kapasiteetista sekĂ€ latausprosessin tehokkuudesta. KeskimÀÀrin 60 kWh akkukapasiteetilla varustetun sĂ€hköauton tĂ€yteen lataamiseen kuluu noin 60 kWh sĂ€hköÀ. TĂ€mĂ€ tarkoittaa, ettĂ€ sĂ€hkön hinnan ollessa 0,22 ⏠per kWh tĂ€yden latauksen hinnaksi tulisi noin 13,20 âŹ. Todellinen kulutus voi vaihdella eri tekijöistĂ€ riippuen, kuten akun kunnosta, latausinfrastruktuurista sekĂ€ lataamisen aikana tapahtuvasta energiahukasta. Tarkkoja laskelmia varten olisi hyvĂ€ tietÀÀ ajoneuvon akkukapasiteetti sekĂ€ sĂ€hkön paikallinen hinta.
-
SÀhköauton lataaminen generaattorilla, onko se mahdollista?
KyllÀ, sÀhköauto on mahdollista ladata generaattorilla, mutta on tÀrkeÀÀ pitÀÀ mielessÀ tiettyjÀ seikkoja ja varotoimia. Generaattorin on annettava riittÀvÀsti virtaa vastaamaan auton lataustarpeita, eli generaattorin sÀhkötehon on oltava riittÀvÀ ja ulostulon on oltava vakaa. On erittÀin tÀrkeÀÀ kÀyttÀÀ generaattoria, joka antaa puhdasta ja vakaata sÀhköÀ, jotta vÀltetÀÀn auton latausjÀrjestelmÀlle syntyvÀt vauriot. LisÀksi latauskaapelin on oltava yhteensopiva generaattorin virtalÀhteen kanssa. KÀytÀ aina soveltuvaa ja turvallista latauskokonaisuutta, jotta vÀltetÀÀn ylikuumenemisen sekÀ sÀhkövikojen kaltaiset riskit. HÀtÀtilanteissa aggregaatti voi olla kÀtevÀ tilapÀisratkaisu, mutta tavallisessa lataamisessa kiinteÀ latausratkaisu on luotettavampi ja tehokkaampi.
-
MissÀ jÀrjestyksessÀ sÀhköauto ladataan?
KyllÀ, voit ladata sÀhköautosi kotona ilman erillistÀ latausasemaa kÀyttÀmÀllÀ mode 2 -latauskaapelia. TÀmÀ kaapeli kytketÀÀn tavalliseen kotitalouspistorasiaan ja sisÀltÀÀ integroidun valvonta- ja suojausjÀrjestelmÀn (ICCB), joka antaa lisÀturvaa latauksen aikana. Vaikka mode 2 -lataaminen on turvallisempaa ja tehokkaampaa kuin yksinkertainen tavallisen pistokkeen kautta lataaminen ilman turvatoimia (mode 1), on se silti hitaampaa kuin erillisellÀ latausasemalla lataaminen. SÀÀnnölliseen kÀyttöön suositellaan kotilatausaseman (mode 3) asentamista, mutta satunnaisessa lataamisessa mode 2 tarjoaa kÀytÀnnöllisen ja turvallisen ratkaisun.
Ryhdy kumppaniksi
-
Voinko ladata sÀhköautoni kotona ilman latausasemaa?
KyllÀ, voit ladata sÀhköautosi kotona ilman erillistÀ latausasemaa kÀyttÀmÀllÀ mode 2 -latauskaapelia. TÀmÀ kaapeli kytketÀÀn tavalliseen kotitalouspistorasiaan ja sisÀltÀÀ integroidun valvonta- ja suojausjÀrjestelmÀn (ICCB), joka antaa lisÀturvaa latauksen aikana. Vaikka mode 2 -lataaminen on turvallisempaa ja tehokkaampaa kuin yksinkertainen tavallisen pistokkeen kautta lataaminen ilman turvatoimia (mode 1), on se silti hitaampaa kuin erillisellÀ latausasemalla lataaminen. SÀÀnnölliseen kÀyttöön suositellaan kotilatausaseman (mode 3) asentamista, mutta satunnaisessa lataamisessa mode 2 tarjoaa kÀytÀnnöllisen ja turvallisen ratkaisun.
-
Miten commando-pistoke (CEE) eroaa tavallisesta pistokkeesta latauskaapeleita jatkettaessa?
CEE-pistoke (myös nimellÀ commando tunnettu) eroaa merkittÀvÀsti tavallisista pistokkeista, varsinkin kun puhutaan latauskaapelien jatkamisesta. CEE-virtapistokkeet on suunniteltu korkeammille jÀnnite- ja virtamÀÀrille, yleensÀ 400 V ja 16 A tai 32 A, mikÀ tekee niistÀ sopivia tehokkaille laitteille ja ajoneuvoille, kuten sÀhköajoneuvoille. NiissÀ on usein useita napoja vaiheille, nollajohtimelle ja maadoitukselle, mikÀ mahdollistaa vakaamman ja turvallisemman virtalÀhteen. Tavalliset virtapistokkeet sen sijaan antavat yleensÀ 230 V ja niiden virta on rajoitettu pienemmÀksi, joten ne eivÀt ole yhtÀ soveltuvia sÀhköautojen latauskaapelien jatkamiseen suuremman ylikuumenemisriskin ja tehottomuuden vuoksi. CEE-virtapistokkeen kÀyttÀminen oikeanlaisen jatkokaapelin kanssa voi nÀin ollen parantaa latausprosessin turvallisuutta ja luotettavuutta merkittÀvÀsti, kunhan jatkokaapeli on laadukas ja soveltuu ulkokÀyttöön.
-
Voiko tavalliseen pistorasiaan kytkettÀviÀ matkalatauskaapeleita jatkaa?
Vaikka teknisesti tavalliseen seinÀpistorasiaan kytkettÀvien sÀhköautojen matkalatauskaapelien jatkaminen on mahdollista, tÀtÀ ei turvallisuussyistÀ suositella. Jatkojohdot voivat aiheuttaa suuremman ylikuumenemis- ja tulipaloriskin, jos ne eivÀt sovellu suurelle sÀhkövirralle, jota sÀhköauton lataamiseen tarvitaan. Jos pÀÀtÀt kÀyttÀÀ jatkojohtoa, muista valita laadukas jatkojohto - mieluiten sellainen, jolla on korkea IP-luokitus, eli suojaus vettÀ ja pölyÀ vastaan. TÀmÀ takaa paremman suojan ympÀristötekijöitÀ vastaan ja vÀhentÀÀ sÀhköisten hÀiriöiden riskiÀ, mikÀ maksimoi latausprosessin turvallisuuden ja luotettavuuden.
-
MitkÀ turvallisuusseikat estÀvÀt sÀhköauton latauskaapelin jatkamisen?
SÀhköauton latauskaapelin jatkamista ei sallita monien turvallisuussyiden vuoksi. EnsinnÀkin jatkojohto lisÀÀ ylikuumentumisen riskiÀ, sillÀ se ei vÀlttÀmÀttÀ kykene johtamaan samaa ampeerimÀÀrÀÀ ja -laatua kuin alkuperÀinen kaapeli. TÀmÀ voi aiheuttaa tulipalovaaran. LisÀksi jatkojohto aiheuttaa lisÀÀ sÀhkövastusta, mikÀ vÀhentÀÀ latausprosessin tehokkuutta ja voi aiheuttaa vaurioita ajoneuvon akulle. Jatkojohtojen yhteys voi myös olla epÀluotettava, mikÀ voi johtaa ennakoimattomiin jÀnnitevaihteluihin ja vikoihin latauslaitteistossa. NÀiden syiden vuoksi sÀhköautojen latauskaapelit on suunniteltu niin, ettÀ niitÀ ei ole mahdollista jatkaa, mikÀ takaa latausprosessin turvallisuuden ja luotettavuuden.
-
SÀhköauton lataaminen generaattorilla, onko se mahdollista?
KyllÀ, sÀhköauto on mahdollista ladata generaattorilla, mutta on tÀrkeÀÀ pitÀÀ mielessÀ tiettyjÀ seikkoja ja varotoimia. Generaattorin on annettava riittÀvÀsti virtaa vastaamaan auton lataustarpeita, eli generaattorin sÀhkötehon on oltava riittÀvÀ ja ulostulon on oltava vakaa. On erittÀin tÀrkeÀÀ kÀyttÀÀ generaattoria, joka antaa puhdasta ja vakaata sÀhköÀ, jotta vÀltetÀÀn auton latausjÀrjestelmÀlle syntyvÀt vauriot. LisÀksi latauskaapelin on oltava yhteensopiva generaattorin virtalÀhteen kanssa. KÀytÀ aina soveltuvaa ja turvallista latauskokonaisuutta, jotta vÀltetÀÀn ylikuumenemisen sekÀ sÀhkövikojen kaltaiset riskit. HÀtÀtilanteissa aggregaatti voi olla kÀtevÀ tilapÀisratkaisu, mutta tavallisessa lataamisessa kiinteÀ latausratkaisu on luotettavampi ja tehokkaampi.
-
Voinko kÀyttÀÀ kolmivaiheista sÀhköauton latauskaapelia yksivaiheisessa latausasemassa?
KyllÀ, kolmivaiheista sÀhköauton latauskaapelia voi kÀyttÀÀ yksivaiheisessa latausasemassa, mutta latauskapasiteetti rajoittuu yksivaiheisen yhteyden tarjoamaan kapasiteettiin. TÀmÀ tarkoittaa, ettÀ autosi lataa vain yksivaiheisesti, eli latausteho on matalampi ja latausaika pidempi verrattuna kolmivaiheiseen lataukseen. Latauskaapelin ja auton on kuitenkin molempien oltava yhteensopivia yksi- ja kolmivaiheisten liitÀntöjen kanssa, jotta tÀmÀ on mahdollista. Varmista aina, ettÀ lataustarvikkeet ja liitÀnnÀt ovat turvallisia ja oikeita, jotta latauskokemus on luotettava ja tehokas.
Want to know more?
NÀytÀ kaikki-
Voiko sÀhköauton ladata ilman latausasemaa?
Jokaista sÀhköauton omistajaa huolestuttaa kaksi toisiinsa liittyvÀÀ asiaa - kantama ja latauspaikat. Pelko akun loppumisesta kuuluu tunnetusti nollapÀÀstöisen ajoneuvon omistamiseen, ja hyvin usein tarkka kantama ei ole tiedossa erilaisten olosuhteiden,...
Voiko sÀhköauton ladata ilman latausasemaa?
Jokaista sÀhköauton omistajaa huolestuttaa kaksi toisiinsa liittyvÀÀ asiaa - kantama ja latauspaikat. Pelko akun loppumisesta kuuluu tunnetusti nollapÀÀstöisen ajoneuvon omistamiseen, ja hyvin usein tarkka kantama ei ole tiedossa erilaisten olosuhteiden,...
-
Voiko sÀhköautoa ladata sisÀtiloissa?
Yksi yleisimmistÀ sÀhköauton omistamista koskevista kysymyksistÀ liittyy lataamiseen sisÀtiloissa. Kotilataus on erittÀin houkutteleva vaihtoehto monille nollapÀÀstöisten ajoneuvojen potentiaalisille omistajille. Ei enÀÀ huoltoasemia tai kallista polttoainetta; auton lataaminen kotona on kÀtevÀÀ...
Voiko sÀhköautoa ladata sisÀtiloissa?
Yksi yleisimmistÀ sÀhköauton omistamista koskevista kysymyksistÀ liittyy lataamiseen sisÀtiloissa. Kotilataus on erittÀin houkutteleva vaihtoehto monille nollapÀÀstöisten ajoneuvojen potentiaalisille omistajille. Ei enÀÀ huoltoasemia tai kallista polttoainetta; auton lataaminen kotona on kÀtevÀÀ...
-
SÀhköauton lataaminen Italiassa
YhtenÀ mahtavista automaista Italia on osa kÀynnissÀ olevaa sÀhköautovallankumousta. TÀmÀ tarkoittaa, ettÀ kaikki italialaiset autoyhtiöt valmistelevat akkukÀyttöisiÀ ja sÀhköisiÀ malleja, ja ettÀ hallitus auttaa uusien ajoneuvojen kustannuksissa lukuisilla avustuksilla. Itse...
SÀhköauton lataaminen Italiassa
YhtenÀ mahtavista automaista Italia on osa kÀynnissÀ olevaa sÀhköautovallankumousta. TÀmÀ tarkoittaa, ettÀ kaikki italialaiset autoyhtiöt valmistelevat akkukÀyttöisiÀ ja sÀhköisiÀ malleja, ja ettÀ hallitus auttaa uusien ajoneuvojen kustannuksissa lukuisilla avustuksilla. Itse...
-
Ferrarin âe-buildingâ: italialainen jĂ€tti lĂ€hte...
Autoalan huippuosaamisen jatkuvasti kehittyvÀssÀ maailmassa Ferrarin uusi hyppy sÀhkömaailmaan innovatiivisen e-building-rakennuksen myötÀ on kÀÀnteentekevÀ hetki alalla. TÀmÀ siirto ei pelkÀstÀÀn kerro Ferrarin sitoutumisesta kestÀvyyden edistÀmiseen, vaan korostaa myös suurta loikkaa...
Ferrarin âe-buildingâ: italialainen jĂ€tti lĂ€hte...
Autoalan huippuosaamisen jatkuvasti kehittyvÀssÀ maailmassa Ferrarin uusi hyppy sÀhkömaailmaan innovatiivisen e-building-rakennuksen myötÀ on kÀÀnteentekevÀ hetki alalla. TÀmÀ siirto ei pelkÀstÀÀn kerro Ferrarin sitoutumisesta kestÀvyyden edistÀmiseen, vaan korostaa myös suurta loikkaa...