Mitä Type 1 ja Type 2 liittimet oikeastaan ovat

Type 1 ja Type 2 latauskaapelit ovat Euroopan yleisimpiä AC latausliittimiä, mutta niiden taustalla on kaksi erilaista sähköverkkoratkaisua. Type 1 suunniteltiin alun perin Pohjois-Amerikkaan, jossa kotitalouksien sähkö on yksivaiheista. Tämä rajoittaa latauskapasiteetin yksivaiheiseksi ja tekee liittimestä sopivan etenkin aiempien sukupolvien sähköautoihin. Type 1 on käytössä myös Japanissa ja Taiwanissa.
Type 2 kehitettiin Eurooppaan, jossa yksivaihe ja kolmivaihe ovat molemmat tavallisia. Tämä mahdollistaa korkeammat lataustehot, minkä vuoksi EU valitsi Type 2 liittimen viralliseksi AC latausstandardiksi.

Liittimien rakenne ja mitä eroa lataustehossa on

Type 1 liitin perustuu viiden pinnin rakenteeseen ja tukee enintään 7,4 kW yksivaihelatausta. Se on teknisesti yksinkertainen, mutta nykyisiin sähköautoihin verrattuna rajallinen. Liitin noudattaa SAE J1772 standardia, joka on optimoitu Pohjois-Amerikan sähköjärjestelmään.
Type 2 liittimessä on seitsemän pinniä ja tuki sekä yksivaiheiselle että kolmivaiheiselle lataukselle. Euroopan julkisissa AC latauspisteissä käytetään tyypillisesti jopa 22 kW tehoa, jonka Type 2 pystyy hyödyntämään täysin. Liitin on suunniteltu EN 62196 standardin mukaisesti turvallisuutta ja tehokkuutta varten.

Ajoneuvoyhteensopivuus ja käyttöajankohdat

Type 1 liittimiä näkee Euroopassa nykyään harvoin, ja ne löytyvät lähinnä vanhemmista malleista. Näihin kuuluvat esimerkiksi Nissan Leaf vuosina 2010 2017, Mitsubishi Outlander PHEV vuoteen 2018 asti sekä muut varhaiset plug in hybridit. Ajoneuvot kohdistettiin alun perin markkinoille Euroopan ulkopuolella.
Type 2 yleistyi nopeasti vuodesta 2014 lähtien ja on sittemmin ollut lähes kaikkien Euroopassa myytävien sähköautojen vakiovaruste. Tämä yhtenäisyys helpottaa lataamista sekä kotona että julkisilla asemilla.

Fig. 1 – Type 1 laturi.



Fig. 2 – Type 2 laturi.


Turvallisuus ja lukitusratkaisut latauksen aikana

Type 1 liitin lukittuu vain mekaanisella klipsillä, eikä siinä ole automaattista ajoneuvolukitusta. Tämä tekee siitä vähemmän turvallisen julkisissa latauspisteissä, koska johto voi periaatteessa irrota helpommin.
Type 2 liitin lukittuu automaattisesti ajoneuvoon latauksen ajaksi. Kaapelia ei voi poistaa ennen kuin käyttäjä avaa auton lukituksen. Tämä suojaa sekä latausta että kaapelia ja tekee Type 2 liittimestä turvallisemman valinnan.

Miksi Type 2 on Euroopan selkeä standardi

Type 2 yhteensopii täydellisesti Euroopan kolmivaiheverkkoon, tukee suurempia tehoja ja tarjoaa korkeamman turvallisuustason. Näiden ominaisuuksien vuoksi Type 2 on nykyinen ja tuleva AC latauksen perusratkaisu Euroopassa, kun taas Type 1 jää lähinnä vanhoihin ajoneuvoihin.

Check out our products

    • How does a portable EV charger work?

    • Toimiiko Voldt Type 2 – Type 1 -adapteri Type 1 -ajoneuvoni kanssa Euroopassa?

    • Kuinka paljon sähköä sähköauton lataaminen kuluttaa?

    • What is a portable EV charger?

    • Mitä eroa sähköauton latausliitinten uros- ja naaraspäillä on?

    • Mitä eroa sähköauton latausliitinten uros- ja naaraspäillä on?

    Choosing the correct EV charging connector is not guesswork. It starts with confirming the technical standard your vehicle was built for and checking that the cable matches that standard exactly. Every EV uses either a Type 1 or a Type 2 AC connector, and this is defined by the vehicle manufacturer, not by the charging station. Always confirm your vehicle’s connector type using official documentation such as the user manual, manufacturer specifications, or verified vehicle databases.

    For Type 2 setups, which are standard in Europe from 2014 onward, look for evidence of compliance with CE and UKCA regulations. Independent testing from accredited bodies, such as TÜV, adds further validation that the cable meets the correct EN 62196 standards for the exact Type 2 model. These markings and certificates confirm that the connector design, pin layout, materials, and safety tolerances follow the required European regulations.

    When dealing with Type 1 vehicles, which were common in Europe between 2010 and 2018, confirm that the cable is built to the SAE J1772 standard. This ensures the correct single phase pin configuration and communication protocol. Although Type 1 is less common today, certified cables remain essential because they must precisely match the vehicle’s inlet design and electrical requirements.

    Also consider the practical environment where the cable will be used. For outdoor charging, the enclosure and connectors should be built with a high IP rating, ideally IP65 or higher, to protect the contacts from water and dust. Even though the safety logic of the charging process lives inside the EVSE or wallbox, the cable itself must be manufactured with high quality materials to prevent mechanical wear, heat buildup, or premature failure.

    Finally, always verify the authenticity of the cable. Every certified Type 1 or Type 2 cable should offer clear documentation, including the Declaration of Conformity and traceable serial numbers. These elements ensure that the cable you are using is built to the correct standard for your vehicle and that it is safe, durable, and ready for daily use.

    Tutustu tuotteisiimme

    Valitse autosi

    Löydä suositellut latauskaapelit tiettyyn autoosi

    • Type 1 vs. Type 2: What is the real difference?

      Type 1 vs. Type 2: Mikä on todellinen ero?

      Mitä Type 1 ja Type 2 liittimet oikeastaan ovat Type 1 ja Type 2 latauskaapelit ovat Euroopan yleisimpiä AC latausliittimiä, mutta niiden taustalla on kaksi erilaista sähköverkkoratkaisua. Type 1 suunniteltiin...

      Type 1 vs. Type 2: Mikä on todellinen ero?

      Mitä Type 1 ja Type 2 liittimet oikeastaan ovat Type 1 ja Type 2 latauskaapelit ovat Euroopan yleisimpiä AC latausliittimiä, mutta niiden taustalla on kaksi erilaista sähköverkkoratkaisua. Type 1 suunniteltiin...

    • Why public kWh prices vary so much

      Miksi julkisten latauspisteiden kWh-hinnat vaih...

      Julkisten latauspisteiden hinnat vaihtelevat huomattavasti. Lue miksi – ja miten Voldt®-kuparikaapelit vähentävät energiahäviöitä ja latauskustannuksia.

      Miksi julkisten latauspisteiden kWh-hinnat vaih...

      Julkisten latauspisteiden hinnat vaihtelevat huomattavasti. Lue miksi – ja miten Voldt®-kuparikaapelit vähentävät energiahäviöitä ja latauskustannuksia.

    • What safety features to look for in an EV charging cable

      Mitä turvallisuusominaisuuksia EV-latauskaapeli...

      Sähköauton lataamisen pitää olla vaivatonta—ja ennen kaikkea turvallista. Oikea kaapeli tai oikea kannettava laturi todentaa turvallisuutensa varmennettujen sertifiointien, vahvan ympäristönsuojan ja luotettavien sähköisten suojien avulla. Tämä opas näyttää täsmälleen, mitä...

      Mitä turvallisuusominaisuuksia EV-latauskaapeli...

      Sähköauton lataamisen pitää olla vaivatonta—ja ennen kaikkea turvallista. Oikea kaapeli tai oikea kannettava laturi todentaa turvallisuutensa varmennettujen sertifiointien, vahvan ympäristönsuojan ja luotettavien sähköisten suojien avulla. Tämä opas näyttää täsmälleen, mitä...

    • 1-phase vs 3-phase charging & 16A vs 32A

      1-vaiheinen vs. 3-vaiheinen lataus & 16A vs. 32A

      Tutustu eroon 1-vaiheisen ja 3-vaiheisen latauksen välillä ja siihen, miksi 16A:n ja 32A:n valinta on ratkaisevaa sähköautosi latausnopeuden kannalta. Tämä opas selittää selkeästi, miten jännite, virta ja kaapeli toimivat yhdessä...

      1-vaiheinen vs. 3-vaiheinen lataus & 16A vs. 32A

      Tutustu eroon 1-vaiheisen ja 3-vaiheisen latauksen välillä ja siihen, miksi 16A:n ja 32A:n valinta on ratkaisevaa sähköautosi latausnopeuden kannalta. Tämä opas selittää selkeästi, miten jännite, virta ja kaapeli toimivat yhdessä...

    1 / 4

    Eager to learn more about EV chargers? Contact us!