Mitä Type 1 ja Type 2 liittimet oikeastaan ovat
Type 1 ja Type 2 latauskaapelit ovat Euroopan yleisimpiä AC latausliittimiä, mutta niiden taustalla on kaksi erilaista sähköverkkoratkaisua. Type 1 suunniteltiin alun perin Pohjois-Amerikkaan, jossa kotitalouksien sähkö on yksivaiheista. Tämä rajoittaa latauskapasiteetin yksivaiheiseksi ja tekee liittimestä sopivan etenkin aiempien sukupolvien sähköautoihin. Type 1 on käytössä myös Japanissa ja Taiwanissa.
Type 2 kehitettiin Eurooppaan, jossa yksivaihe ja kolmivaihe ovat molemmat tavallisia. Tämä mahdollistaa korkeammat lataustehot, minkä vuoksi EU valitsi Type 2 liittimen viralliseksi AC latausstandardiksi.
Liittimien rakenne ja mitä eroa lataustehossa on
Type 1 liitin perustuu viiden pinnin rakenteeseen ja tukee enintään 7,4 kW yksivaihelatausta. Se on teknisesti yksinkertainen, mutta nykyisiin sähköautoihin verrattuna rajallinen. Liitin noudattaa SAE J1772 standardia, joka on optimoitu Pohjois-Amerikan sähköjärjestelmään.
Type 2 liittimessä on seitsemän pinniä ja tuki sekä yksivaiheiselle että kolmivaiheiselle lataukselle. Euroopan julkisissa AC latauspisteissä käytetään tyypillisesti jopa 22 kW tehoa, jonka Type 2 pystyy hyödyntämään täysin. Liitin on suunniteltu EN 62196 standardin mukaisesti turvallisuutta ja tehokkuutta varten.
Ajoneuvoyhteensopivuus ja käyttöajankohdat
Type 1 liittimiä näkee Euroopassa nykyään harvoin, ja ne löytyvät lähinnä vanhemmista malleista. Näihin kuuluvat esimerkiksi Nissan Leaf vuosina 2010 2017, Mitsubishi Outlander PHEV vuoteen 2018 asti sekä muut varhaiset plug in hybridit. Ajoneuvot kohdistettiin alun perin markkinoille Euroopan ulkopuolella.
Type 2 yleistyi nopeasti vuodesta 2014 lähtien ja on sittemmin ollut lähes kaikkien Euroopassa myytävien sähköautojen vakiovaruste. Tämä yhtenäisyys helpottaa lataamista sekä kotona että julkisilla asemilla.
Fig. 1 – Type 1 laturi.
Fig. 2 – Type 2 laturi.
Turvallisuus ja lukitusratkaisut latauksen aikana
Type 1 liitin lukittuu vain mekaanisella klipsillä, eikä siinä ole automaattista ajoneuvolukitusta. Tämä tekee siitä vähemmän turvallisen julkisissa latauspisteissä, koska johto voi periaatteessa irrota helpommin.
Type 2 liitin lukittuu automaattisesti ajoneuvoon latauksen ajaksi. Kaapelia ei voi poistaa ennen kuin käyttäjä avaa auton lukituksen. Tämä suojaa sekä latausta että kaapelia ja tekee Type 2 liittimestä turvallisemman valinnan.
Miksi Type 2 on Euroopan selkeä standardi
Type 2 yhteensopii täydellisesti Euroopan kolmivaiheverkkoon, tukee suurempia tehoja ja tarjoaa korkeamman turvallisuustason. Näiden ominaisuuksien vuoksi Type 2 on nykyinen ja tuleva AC latauksen perusratkaisu Euroopassa, kun taas Type 1 jää lähinnä vanhoihin ajoneuvoihin.