Sähköautoilun yleistyessä yhä useampi kuljettaja lataa autonsa julkisissa latauspisteissä. Moni huomaa kuitenkin nopeasti, että kilowattitunnin (kWh) hinta voi vaihdella suuresti – jopa yli kaksinkertaiseksi kahden lähekkäisen latausaseman välillä. Erot eivät ole sattumaa, vaan seurausta monista tekijöistä kuten sähkön hankintahinnasta, infrastruktuurista, veroista ja eri palveluntarjoajien hinnoittelumalleista. Näiden tekijöiden ymmärtäminen auttaa kuljettajia lataamaan älykkäämmin ja tukee samalla läpinäkyvämpää ja kestävämpää latausverkostoa.
Tärkeimmät kWh-hintaan vaikuttavat tekijät
Sähkön perushinnan määrittää tukkumarkkina – hinta, jolla sähkö ostetaan verkosta. Tämä hinta vaihtelee päivittäin kysynnän ja tarjonnan, sääolosuhteiden sekä uusiutuvan energian osuuden mukaan. Kun tukkusähkö on edullista, osa palveluntarjoajista välittää säästön asiakkailleen, toiset taas pitävät hinnat vakaina. Lisäksi verkkomaksut ja energiaverot vaikuttavat hintaan: maissa, joissa nämä ovat korkeita, myös loppukäyttäjän kWh-hinta nousee. Myös energiasekoituksella on merkitystä – täysin uusiutuva sähkö voi olla hieman kalliimpaa, mutta tukee kestävää energiantuotantoa.
Infrastruktuuri ja käyttökustannukset
Lataushinta riippuu vahvasti siitä, millaista infrastruktuuria käytetään. Tasavirta-pikalaturit (50–350 kW) edellyttävät tehokkaita muuntajia, jäähdytysjärjestelmiä ja kestävää tekniikkaa, mikä nostaa investointi- ja ylläpitokuluja. Vaihtovirta-laturit (enintään 22 kW) ovat edullisempia asentaa ja ylläpitää. Myös sijainti vaikuttaa: moottoriteiden varrella ja kaupunkien keskustoissa sijaitsevat pisteet maksavat usein korkeampaa vuokraa tai palvelumaksuja. Jotkin operaattorit sisällyttävät hintaan myös valaistuksen, turvallisuuden tai maksujärjestelmät. Kaikki nämä kulut heijastuvat suoraan lopulliseen kWh-hintaan.
Palveluntarjoajien hinnoittelumallit ja verkostot
Jokaisella latausverkostolla on oma hinnoittelustrategiansa. Esimerkiksi Ionity ja Tesla veloittavat yleensä kiinteän hinnan per kWh, kun taas jotkin operaattorit tarjoavat kuukausipohjaisia jäsenyyksiä, jotka alentavat lataushintaa aktiivikäyttäjille. Roaming-palvelut, kuten Shell Recharge ja Plugsurfing, mahdollistavat useiden verkostojen käytön yhdellä tilillä, mutta perivät pienen lisämaksun kattamaan käsittelykulut. Siksi sama latausasema voi näyttää eri hintoja riippuen käytetystä sovelluksesta tai latauskortista. Vakioasiakkaat hyötyvät yleensä edullisemmista hinnoista, kun taas satunnaiset lataajat maksavat hieman enemmän joustavuudesta.
Verot ja paikalliset maksut
Verot ja verkkomaksut vaihtelevat maittain ja alueittain. Joissakin EU-maissa julkinen lataus verotetaan täysimääräisesti, kun taas kotilataukseen sovelletaan alempaa energiaveroa. Lisäksi verkonhaltijat voivat periä maksuja ajan, kuormituksen tai sijainnin perusteella. Joissain kunnissa julkista latausta tuetaan avustuksin tai alennetuin maksuin, mikä pienentää hintoja. Toisaalla operaattorit joutuvat maksamaan luvista, pysäköintialueista tai verkkoliitännöistä, mikä nostaa loppuhintaa.