Voiko EV-latauskaapelia pidentää?

Mietitkö, voiko sähköauton latauskaapelia pidentää?

Vastaus ei ole aivan yksinkertainen. Teknisesti se on mahdollista. Mutta oikeampi kysymys kuuluu: pitäisikö latauskaapelia pidentää? Turvallisuussyistä sitä ei suositella – eikä se ole sallittua EU:n säädösten mukaan.

Sähköauton latauskaapelin pidentäminen

Vaikka latauskaapelin pidentäminen voi tuntua kätevältä ratkaisulta, jotta saat autosi helpommin liitettyä latauspisteeseen, siihen liittyy merkittäviä turvallisuusriskejä. Tavallisten jatkojohtojen käyttö – jopa raskaaseen käyttöön tarkoitettujen – voi johtaa ylikuumenemiseen, jännitehäviöihin ja pahimmillaan tulipalovaaraan, erityisesti sähköauton korkean virrantarpeen vuoksi. Eurooppalaiset turvallisuusmääräykset kieltävätkin yksiselitteisesti epävirallisten jatkojohtojen käytön sähköautojen latauksessa. Säännökset suojaavat paitsi ajoneuvoasi ja kotiasi, myös laajempaa sähköverkon vakautta. Latausasemat ja -kaapelit on suunniteltu kokonaisjärjestelmiksi, jotka on testattu ja sertifioitu täyttämään tiukat suorituskyky- ja turvallisuusstandardit.

Jos nykyinen kaapelisi ei yllä vaivattomasti autollesi, oikea ja turvallinen ratkaisu on hankkia pidempi, tyyppihyväksytty latauskaapeli, joka sopii liitäntään (tyyppi 1 tai tyyppi 2) ja täyttää kaikki asiaankuuluvat sähköstandardit. Voldtilta saat sertifioituja sähköauton latauskaapeleita eri pituuksilla – myös erittäin pitkiä, jopa 40 metrin vaihtoehtoja. Näin saat tarvitsemiasi mahdollisuuksia ilman kompromisseja turvallisuudessa tai säädösten noudattamisessa. Kaapelit on testattu huolellisesti kestämään vaaditut virrat, ja ne täyttävät kaikki EU:n säädökset. Epävirallisten ratkaisujen riskit ylittävät selvästi niiden hetkellisen mukavuuden – virallinen ja hyväksytty vaihtoehto on aina vastuullisin valinta.

Check out our products

    Mitä latausratkaisuja voit myös pidentää?

    Voit helposti jatkaa mobiililatauskaapeleita 220-230 V:n pistorasioihin (Schuko) ja mobiililatauskaapeleita CEE-pistorasioihin. On kuitenkin otettava huomioon joitakin tärkeitä turvallisuusnäkökohtia:

    • Varmista, että jatkokaapeli on maadoitettu.
    • Varmista, että jatkokaapeli on vesitiivis. Koska pistokkeet ovat todennäköisesti ulkotiloissa, sinun on varmistettava, että jatkokaapelilla on hyvä IP-luokitus.
    • Etsi hyvin monisäikeinen jatkojohto, jonka paksuus on riittävä, jotta vältetään äärimmäinen lämmön kertyminen ja palovaara. Enintään 16 A:n latauskaapeli vaatii 2,5 mm²:n paksuuden ja enintään 32 A:n latauskaapeli 6 mm²:n johtimia.
    • Varmista, että käytät hyvin eristettyä kaapelia, joka on kestävä ja joustava, jotta kaapelissa olevat johdot suojataan asianmukaisesti.

    On kuitenkin suositeltavaa välttää latauskaapelin pidentämistä mahdollisimman paljon ja ennemmin kytkeä mobiililatauskaapeli suoraan pistorasiaan. Voldtista löydät jopa 20 metrin pituisia mobiililatauskaapeleita!

    Yhteenveto

    Sähköajoneuvomarkkinoiden kasvun myötä tehokkaan ja turvallisen latausmenetelmän tarve on tullut yhä tärkeämmäksi. Turvallisuussyistä ei ole suositeltavaa pidentää latauskaapelia. Tämä ei ole mahdollista myöskään tyypin 1, tyypin 2 tai tyypin 3 latauskaapelilla. Jos tarvitset enemmän pituutta, osta pidempi, enintään 40 metriä pitkä latauskaapeli. Tavalliseen pistorasiaan tai korkeajännitepistorasiaan (CEE) kytketyn mobiililatauskaapelin jatkaminen on täysin mahdollista. Tämä ei kuitenkaan ole riskitöntä, ja on suositeltavaa käyttää vain korkealaatuisia kaapeleita. Myös mobiililatauskaapeleiden osalta kuitenkin suosittelemme, että ne liitetään suoraan pistorasiaan, jos mahdollista.

    Tutustu tuotteisiimme

    • Travelling with Voldt® in the UK

      Matkustaminen Voldt®-kaapeleiden kanssa Isossa-...

      Iso-Britannia tarjoaa laajan ja nopeasti kasvavan latausverkoston, mikä tekee sähköautolla matkustamisesta yhä helpompaa koko maassa. Latausinfrastruktuuri on vahvimmillaan moottoriteiden varrella ja kaupunkialueilla, kun taas maaseudulla matkustaminen voi vaatia hieman enemmän...

      Matkustaminen Voldt®-kaapeleiden kanssa Isossa-...

      Iso-Britannia tarjoaa laajan ja nopeasti kasvavan latausverkoston, mikä tekee sähköautolla matkustamisesta yhä helpompaa koko maassa. Latausinfrastruktuuri on vahvimmillaan moottoriteiden varrella ja kaupunkialueilla, kun taas maaseudulla matkustaminen voi vaatia hieman enemmän...

    • The Engineering Behind IP Ratings: What Makes a Cable Truly Weatherproof

      IP-luokitusten taustalla oleva tekniikka: Mikä ...

      Sähköauton lataaminen tapahtuu usein ulkona. Latauskaapeli ja laturi voivat olla sateessa, pakkasessa, tien liassa tai jopa seisovassa vedessä. Siksi säänkestävyys ei ole valinnainen ominaisuus, vaan välttämättömyys. Alalla käytetään IP-luokituksia, kuten...

      IP-luokitusten taustalla oleva tekniikka: Mikä ...

      Sähköauton lataaminen tapahtuu usein ulkona. Latauskaapeli ja laturi voivat olla sateessa, pakkasessa, tien liassa tai jopa seisovassa vedessä. Siksi säänkestävyys ei ole valinnainen ominaisuus, vaan välttämättömyys. Alalla käytetään IP-luokituksia, kuten...

    • How to Reduce Degradation of Your EV’s Battery?

      Kuinka vähentää sähköauton akun kapasiteetin he...

      1. Mikä aiheuttaa sähköauton akun heikkenemisen Sähköautojen akut heikkenevät kahden vahvistetun mekanismin kautta. Kalenteri-ikäytyminen tapahtuu luonnollisesti ajan myötä, kun kennokemia muuttuu. Syklinen ikääntyminen johtuu toistuvasta latauksesta ja purkamisesta päivittäisessä käytössä....

      Kuinka vähentää sähköauton akun kapasiteetin he...

      1. Mikä aiheuttaa sähköauton akun heikkenemisen Sähköautojen akut heikkenevät kahden vahvistetun mekanismin kautta. Kalenteri-ikäytyminen tapahtuu luonnollisesti ajan myötä, kun kennokemia muuttuu. Syklinen ikääntyminen johtuu toistuvasta latauksesta ja purkamisesta päivittäisessä käytössä....

    • Type 1 vs. Type 2: What is the real difference?

      Type 1 vs. Type 2: Mikä on todellinen ero?

      Mitä Type 1 ja Type 2 liittimet oikeastaan ovat Type 1 ja Type 2 latauskaapelit ovat Euroopan yleisimpiä AC latausliittimiä, mutta niiden taustalla on kaksi erilaista sähköverkkoratkaisua. Type 1 suunniteltiin...

      Type 1 vs. Type 2: Mikä on todellinen ero?

      Mitä Type 1 ja Type 2 liittimet oikeastaan ovat Type 1 ja Type 2 latauskaapelit ovat Euroopan yleisimpiä AC latausliittimiä, mutta niiden taustalla on kaksi erilaista sähköverkkoratkaisua. Type 1 suunniteltiin...

    1 / 4

    Haluatko tietää lisää latausalueen laajentamisesta?