Oletko koskaan miettinyt, onko sähköautosi lataaminen tavallisesta pistorasiasta mahdollista? Sähköautojen suosion kasvaessa monet miettivät tätä kysymystä. Vastaus voi yllättää, mutta kyllä, monissa tapauksissa sähköauton lataaminen kotona ilman latausasemaa on todellakin mahdollista yksinkertaisesti tavallista pistorasiaa käyttämällä. Tutustutaanpa perusasioihin, jotka liittyvät auton lataamiseen pistorasian kautta.

Sähköauton lataaminen tavallisen seinäpistorasian kautta

Sinulla on kaksi vaihtoehtoa, jos haluat ladata sähköautoasi kotona: yksityinen latausasema tai seinäpistorasian käyttö. Vaikka seinäpistorasian kautta lataamista pidetään usein hätätilanneratkaisuna, se voi joissakin tilanteissa olla täysin riittävää. Tarvitset kuitenkin erityisen sähköauton latauskaapelin, joka sopii 230 V kotitalouspistorasiaan. Itse asiassa useimmat sähköautot ja plug-in-hybridit on varustettu kyseisellä latauskaapelilla.

Pistorasia vs. latausasema

Jos lataat autoa päivittäin 12 tunnin ajan 2,3 kW nopeudella, voit ladata seinäpistokkeen kautta 27,6 kWh. Keskiverrolle sähköautolle tämä riittää noin 125-150 kilometrille. Sivuhuomautuksena todettakoon, että useimmat automerkit varustavat sähköautonsa ja plug-in-hybridinsä kotitalouspistorasiaan sopivalla matkalatauskaapelilla, joka lataa korkeintaan 2,3 kW nopeudella. Voldtilta löytyy kuitenkin myös matkalatauskaapeleita 230 V pistorasiaan, jotka voivat ladata jopa 3,7 kW nopeudella. Tällaisella latausteholla voit nopeasti ladata 44,7 kWh 12 tunnissa, mikä tekee noin 230 kilometriä.


Jos tämä on riittävästi auton käytön kannalta, voit latausaseman sijaan harkita ulkopistorasian asennuttamista omaksi ryhmäkseen ja hankkia hyvän 230 V laturin. Tämä on huomattavasti halvempaa kuin latausaseman asennuttaminen.

Latausasema voi helposti maksaa 1 000-2 500 € latauspisteen tyypistä ja tarvittavan asennustyön määrästä riippuen. Se on merkittävä sijoitus, mutta asennuksen jälkeen latausnopeus voi olla jopa 11 kW tai vieläkin enemmän.

Erillinen ryhmä ja sopivat latauskaapelit

Varoitus: älä kytke sähköautoasi ensimmäiseen pistorasiaan, jonka löydät, varsinkin jos samaan ryhmään on kytketty muita virtaa kuluttavia laitteita! Käytä erillistä ryhmää asianmukaisilla sulakkeilla sähkökaapissa (NEN1010-standardin mukaisesti) auton lataamiseen. Varmista myös, että kun auto on kytketty pistorasiaan, et laita päälle muita suuria virtasyöppöjä (kuten pesukone), sillä sulakkeet palavat.


Pistorasiasta ladattaessa on käytettävä asianmukaista latauskaapelia, jossa on lataussuoja. Tämä kulkee myös nimellä mode 2 -laturi. Tällainen kaapeli kommunikoi auton kanssa ja suojaa ylijännitteeltä, alijännitteeltä, vuotovirralta ja ylikuumenemiselta.

Monien sähköautojen mukana tulee 230 V latauskaapeli, jonka maksimilatausvirta on 10 A, joka mahdollistaa 2,3 kW lataustehon. Tarjolla on myös 230 V latauskaapeleita, joissa maksimilatausvirran voi määrittää 10-16 A väliltä lataustehon säätämiseksi ja jopa 3,7 kW teholla lataamiseksi.

Turvallisuus ja kustannukset

Irrota laturi, kun lataus on valmis valmiustilan virrankäytön ja ylikuumenemisen estämiseksi. Älä koskaan käytä jatkojohtoja!

ANWB:n suorittaman tutkimuksen mukaan seinäpistorasian kautta lataaminen voi johtaa jopa 30 % suurempiin latauskustannuksiin. Dynaamisen sähkösopimuksen avulla voit sijoittaa lataushetket halvimpiin ajankohtiin kustannuksissa säästääksesi.

Tavallisen pistorasian kautta lataamisen hyödyt ja haitat

Sähköauton lataamisella tavallisen pistorasian kautta on sekä hyviä että huonoja puoiia. Tarkastellaanpa tärkeimpiä näkökohtia.

Kotona lataamisen kustannukset

Seinäpistokkeen kautta lataamisen suuri hyöty on siinä, että et joudu kantamaan latausaseman tai latauskortin ostamisesta syntyviä lisäkustannuksia. Käytät vain mukana toimitettua tavallista latauskaapelia. Pidemmän latausajan ja suuremman tehohäviön vuoksi seinäpistokkeen kautta lataaminen voi lopulta olla kalliimpaa kuin latausasemalla. Nykypäivän sähkön hinnoilla voit nopeasti päätyä maksamaan 0,65 € per kWh tai enemmänkin, kun taas julkiset latausasemat voivat käyttää halvempia taksoja.

Aika ja tehokkuus

Seinäpistokkeen kautta lataaminen on paljon hitaampaa kuin latausasemalla. Tavallisesta pistokkeesta voit ladata korkeintaan 3,7 kW vauhdilla, kun taas latausasema saavuttaa 11 kW nopeuden tai vieläkin enemmän. 100 kilometrin ajamiseen tarvitaan vähintään 5-8 tunnin lataus pistokkeesta, kun taas latausasemalla tämä onnistuu 2 tunnissa. Lisäksi hitaassa lataamisessa tehohäviö on suurempaa, jopa 30 % enemmän kuin modernilla latausasemalla. Tämä kaikki riippuu tietenkin myös latauskaapelin laadusta!

Tehohäviö ja virtausongelmat

Mitä hitaampaa lataat, sitä enemmän virtaa katoaa muualle kuin kantamaan. Tämä johtuu monesta seikasta:

  1. Kaapelit: varsinkin vanhemmilla kaapeleilla esiintyy paljon tehohäviötä, jopa 4 %. Osta siis laadukas matkalatauskaapeli.
  2. Auton sisäiset järjestelmät: erilaiset ohjausyksiköt, jotka kuluttavat virtaa, saattavat olla aktiivisia latauksen aikana.
  3. Lämpötila: merkistä, mallista ja lämpötilasta riippuen akun jäähdytys tai lämmitys voi olla käynnissä latauksen aikana.

Jotta lataaminen seinäpistokkeen kautta olisi turvallista, on suositeltavaa tehdä se erillisen sulakeryhmän kautta ylikuormittumisen ehkäisemiseksi. Emme suosittele jatkojohdon käyttöä. Kaipaatko silti lisää pituutta? Voldtilta löydät matkalatauskaapeleita jopa 15 metriä pitkinä! Eikö sekään vielä riitä? Ota meihin yhteyttä!

Jos haluat kuitenkin käyttää jatkojohtoa, käytä laadukkaimpia johtoja, joilla on hyvä pölyn- ja vedenkestävyystaso ja hyvät eristeet.

Check out our products

    Valitse autosi

    Löydä suositellut latauskaapelit tiettyyn autoosi

    Matkapuhelimen latauskaapeli tavallisiin pistorasioihin

    Vaihtoehtoja sähköpistokkeen kautta lataamiselle

    Tavallisen pistokkeen lisäksi sähköauton lataamiselle on myös muita vaihtoehtoja. Nämä vaihtoehdot tarjoavat usein nopeammat latausajat ja ovat kätevämpiä.

    Latauspylväät

    Suosittu vaihtoehto on käyttää latausasemaa tai kotilatausasemaa. Nämä latausasemat on suunniteltu erityisesti sähköautojen lataamiseen ja tarjoavat perinteistä pistorasiaa enemmän latauskapasiteettia. Latausaseman avulla latausnopeus voi olla jopa 11 kW tai vieläkin enemmän (jopa 22 kW) riippuen latausaseman tyypistä ja asennustyöstä.

    Mode 3 ja 4 lataaminen

    Latausasemia käytettäessä puhutaan usein Mode 3- ja Mode 4 -lataamisesta. Mode 3 -lataaminen on ohjattua latausta, jossa auto ja laturi kommunikoivat keskenään. Vasta kun sopiva latausvirta on määritetty, alkaa pistokkeesta tulla jännitettä.

    Mode 4 -lataus, jota kutsutaan myös pikalataukseksi, käyttää tasavirtaa. Tällöin latausasema on yhteydessä suoraan auton akkuun ja latausasema itse säätelee koko latausprosessia. Mode 4 -latauksella useimpien sähköautojen lataus 80 % tasolle onnistuu puolessa tunnissa (tai jopa nopeammin).

    Julkiset latausasemat

    Yksityisten latausasemien lisäksi saatavilla on yhä enemmän julkisia latauspisteitä. Alankomaissa on tällä hetkellä yli 152 000 julkista latausasemaa ja lähes 5 000 julkista pikalaturia. Näitä latauspisteitä on erilaisissa paikoissa, kuten ostoskeskuksissa, parkkihalleissa ja moottoriteiden varsilla.


    Latauskorttia tai -sovellusta käyttämällä näiden julkisten latausasemien käyttö onnistuu helposti. Vaikka latauskustannukset ovat usein hieman korkeammat kuin kotona, ne tarjoavat kätevän ratkaisun, jos olet tien päällä tai sinulla ei ole omaa latausasemaa.

    Yhteenveto

    Yhteenvetona voidaan todeta, että sähköauton lataaminen tavallisen sähköpistokkeen kautta on mahdollista, jos noudatetaan asianmukaisia turvatoimenpiteitä. Erillisen sulakeryhmän ja asianmukaisten latauskaapelien käyttö on äärimmäisen tärkeää ylikuormituksen ja muiden riskien välttämiseksi. Vaikka lataaminen seinäpistokkeen kautta on hitaampaa ja voi johtaa suurempiin sähkökustannuksiin, voi se olla käytännöllinen ratkaisu tietyissä tilanteissa.

    Tarjolla on kuitenkin useita vaihtoehtoja, kuten kotilatausaseman tai julkisen latausaseman käyttö. Nämä vaihtoehdot tarjoavat usein nopeampia latausaikoja ja ovat kätevämpiä, minkä vuoksi ne ovat monien sähköautojen omistajien ensisijainen valinta. Loppujen lopuksi valinta riippuu omasta tilanteesta, auton käytöstä ja budjetista.

    Check out our products

    • Can you charge an electric car without a charging station?

      Voiko sähköauton ladata ilman latausasemaa?

      Jokaista sähköauton omistajaa huolestuttaa kaksi toisiinsa liittyvää asiaa - kantama ja latauspaikat. Pelko akun loppumisesta kuuluu tunnetusti nollapäästöisen ajoneuvon omistamiseen, ja hyvin usein tarkka kantama ei ole tiedossa erilaisten olosuhteiden,...

      Voiko sähköauton ladata ilman latausasemaa?

      Jokaista sähköauton omistajaa huolestuttaa kaksi toisiinsa liittyvää asiaa - kantama ja latauspaikat. Pelko akun loppumisesta kuuluu tunnetusti nollapäästöisen ajoneuvon omistamiseen, ja hyvin usein tarkka kantama ei ole tiedossa erilaisten olosuhteiden,...

    • Can you charge an electric car indoors?

      Voiko sähköautoa ladata sisätiloissa?

      Yksi yleisimmistä sähköauton omistamista koskevista kysymyksistä liittyy lataamiseen sisätiloissa. Kotilataus on erittäin houkutteleva vaihtoehto monille nollapäästöisten ajoneuvojen potentiaalisille omistajille. Ei enää huoltoasemia tai kallista polttoainetta; auton lataaminen kotona on kätevää...

      Voiko sähköautoa ladata sisätiloissa?

      Yksi yleisimmistä sähköauton omistamista koskevista kysymyksistä liittyy lataamiseen sisätiloissa. Kotilataus on erittäin houkutteleva vaihtoehto monille nollapäästöisten ajoneuvojen potentiaalisille omistajille. Ei enää huoltoasemia tai kallista polttoainetta; auton lataaminen kotona on kätevää...

    • Electric car charging in Italy

      Sähköauton lataaminen Italiassa

      Yhtenä mahtavista automaista Italia on osa käynnissä olevaa sähköautovallankumousta. Tämä tarkoittaa, että kaikki italialaiset autoyhtiöt valmistelevat akkukäyttöisiä ja sähköisiä malleja, ja että hallitus auttaa uusien ajoneuvojen kustannuksissa lukuisilla avustuksilla. Itse...

      Sähköauton lataaminen Italiassa

      Yhtenä mahtavista automaista Italia on osa käynnissä olevaa sähköautovallankumousta. Tämä tarkoittaa, että kaikki italialaiset autoyhtiöt valmistelevat akkukäyttöisiä ja sähköisiä malleja, ja että hallitus auttaa uusien ajoneuvojen kustannuksissa lukuisilla avustuksilla. Itse...

    • Ferrari's e-building: Italian giants going electric

      Ferrarin “e-building”: italialainen jätti lähte...

      Autoalan huippuosaamisen jatkuvasti kehittyvässä maailmassa Ferrarin uusi hyppy sähkömaailmaan innovatiivisen e-building-rakennuksen myötä on käänteentekevä hetki alalla. Tämä siirto ei pelkästään kerro Ferrarin sitoutumisesta kestävyyden edistämiseen, vaan korostaa myös suurta loikkaa...

      Ferrarin “e-building”: italialainen jätti lähte...

      Autoalan huippuosaamisen jatkuvasti kehittyvässä maailmassa Ferrarin uusi hyppy sähkömaailmaan innovatiivisen e-building-rakennuksen myötä on käänteentekevä hetki alalla. Tämä siirto ei pelkästään kerro Ferrarin sitoutumisesta kestävyyden edistämiseen, vaan korostaa myös suurta loikkaa...

    1 / 4

    Haluatko tietää lisää EV:n lataamisesta tavallisesta pistorasiasta?