Johdanto
Jokaista sähköauton omistajaa huolestuttaa kaksi toisiinsa liittyvää asiaa - kantama ja latauspaikat. Pelko akun loppumisesta kuuluu tunnetusti nollapäästöisen ajoneuvon omistamiseen, ja hyvin usein tarkka kantama ei ole tiedossa erilaisten olosuhteiden, kuten lämpötilan, ajotavan tai akun varauksen heikkenemisen vuoksi. Vaikka latausasemat yleistyvät kovalla vauhdilla Euroopassa, ei niitä silti ole yhtä tiheässä kuin bensiiniasemia. Tämä aiheuttaa huolta sähköautoilijoihin varhain liittyneessä väessä ja herättää epäilemättä toisen kysymyksen- voiko sähköautoa ladata ilman latausasemaa? Lyhyt vastaus on kyllä. Jatka kuitenkin lukemista ja saat tietää tarkalleen, missä se onnistuu. Tänään käymme läpi muutamia vähemmän tunnettuja latauspaikkoja ja -tapoja julkisten laturien, ostoskeskusten ja latausasemien lisäksi.
Kotilataus
Loogisin paikka on tietenkin kotilaturi, mikä on kätevä, mutta ei kovinkaan nopea tapa ladata sähköautoa. Voit kytkeä sähköauton tavalliseen 230 voltin kotitalouspistorasiaan auton latauskaapelia käyttäen. Tällöin lataus tapahtuu yksivaiheisesti. Tämä on kuitenkin hidasta, ja soveltuu tilanteisiin, joissa auto voi ladata yön yli, tai tarvittava ajomatka ei ole kovinkaan pitkä. Tämä menetelmä tunnetaan joskus myös nimellä taso 1, koska kyseessä on hitain käytettävissä oleva vaihtoehto. Tavallisen kotipistorasian tilalle on kuitenkin mahdollista asennuttaa eräänlainen “superpistorasia”, joka toimii edelleen schuko-liittimellä, mutta on tarkoitettu sähköauton lataamiseen ja mahdollistaa latauksen myös kolmivaiheisesti. Harvoin voi käytettävissä olla myös ns. Caravan-pistoke, joka on eräänlainen schuko-pistokkeen ja voimavirtapistokkeen välimuoto. Tämä nopeuttaa lataamista merkittävästi ja kulkee joskus myös nimellä taso 2. Tasosta riippumatta Voldtin latauskaapeleilla latausaika kotonakin voi kuitenkin olla parempi. Tuotteemme on valmistettu parhaista materiaaleista, joissa vastus on pienin, eli ne siirtävät enemmän energiaa kaikissa olosuhteissa.
Kannettavat aurinkopaneelit
Ajatus tämän lataustavan takana on erinomainen, mutta käytettävyys tosielämässä tuottaa hienoisen pettymyksen. Kyllä, aurinkopaneeleilla voi kerätä sähköä, mutta se ei välttämättä riitä auton tarvitsemaan lataukseen. Testit ovat kuitenkin osoittaneet, että jos aurinkopaneeleita on riittävästi ja niiden annetaan kerätä energiaa koko päivän, voidaan tämä muuntaa ajoneuvon tarvitsemaksi sähköksi. Yksi aurinkopaneeli voi tuottaa keskimäärin 250-400 wattia sähköä päivässä. Jos tällaisia paneeleita on 10, voit tuottaa jopa 40 kWh, mikä on noin puolet tavallisen sähköauton kapasiteetista. Ei paljon, mutta riittävästi, jotta pääset liikkeelle ja lähimmälle latausasemalle.