Johdanto

Jokaista sähköauton omistajaa huolestuttaa kaksi toisiinsa liittyvää asiaa - kantama ja latauspaikat. Pelko akun loppumisesta kuuluu tunnetusti nollapäästöisen ajoneuvon omistamiseen, ja hyvin usein tarkka kantama ei ole tiedossa erilaisten olosuhteiden, kuten lämpötilan, ajotavan tai akun varauksen heikkenemisen vuoksi. Vaikka latausasemat yleistyvät kovalla vauhdilla Euroopassa, ei niitä silti ole yhtä tiheässä kuin bensiiniasemia. Tämä aiheuttaa huolta sähköautoilijoihin varhain liittyneessä väessä ja herättää epäilemättä toisen kysymyksen- voiko sähköautoa ladata ilman latausasemaa? Lyhyt vastaus on kyllä. Jatka kuitenkin lukemista ja saat tietää tarkalleen, missä se onnistuu. Tänään käymme läpi muutamia vähemmän tunnettuja latauspaikkoja ja -tapoja julkisten laturien, ostoskeskusten ja latausasemien lisäksi. 


Kotilataus

Loogisin paikka on tietenkin kotilaturi, mikä on kätevä, mutta ei kovinkaan nopea tapa ladata sähköautoa. Voit kytkeä sähköauton tavalliseen 230 voltin kotitalouspistorasiaan auton latauskaapelia käyttäen. Tällöin lataus tapahtuu yksivaiheisesti. Tämä on kuitenkin hidasta, ja soveltuu tilanteisiin, joissa auto voi ladata yön yli, tai tarvittava ajomatka ei ole kovinkaan pitkä. Tämä menetelmä tunnetaan joskus myös nimellä taso 1, koska kyseessä on hitain käytettävissä oleva vaihtoehto. Tavallisen kotipistorasian tilalle on kuitenkin mahdollista asennuttaa eräänlainen “superpistorasia”, joka toimii edelleen schuko-liittimellä, mutta on tarkoitettu sähköauton lataamiseen ja mahdollistaa latauksen myös kolmivaiheisesti. Harvoin voi käytettävissä olla myös ns. Caravan-pistoke, joka on eräänlainen schuko-pistokkeen ja voimavirtapistokkeen välimuoto. Tämä nopeuttaa lataamista merkittävästi ja kulkee joskus myös nimellä taso 2. Tasosta riippumatta Voldtin latauskaapeleilla latausaika kotonakin voi kuitenkin olla parempi. Tuotteemme on valmistettu parhaista materiaaleista, joissa vastus on pienin, eli ne siirtävät enemmän energiaa kaikissa olosuhteissa. 



Kannettavat aurinkopaneelit

Ajatus tämän lataustavan takana on erinomainen, mutta käytettävyys tosielämässä tuottaa hienoisen pettymyksen. Kyllä, aurinkopaneeleilla voi kerätä sähköä, mutta se ei välttämättä riitä auton tarvitsemaan lataukseen. Testit ovat kuitenkin osoittaneet, että jos aurinkopaneeleita on riittävästi ja niiden annetaan kerätä energiaa koko päivän, voidaan tämä muuntaa ajoneuvon tarvitsemaksi sähköksi. Yksi aurinkopaneeli voi tuottaa keskimäärin 250-400 wattia sähköä päivässä. Jos tällaisia paneeleita on 10, voit tuottaa jopa 40 kWh, mikä on noin puolet tavallisen sähköauton kapasiteetista. Ei paljon, mutta riittävästi, jotta pääset liikkeelle ja lähimmälle latausasemalle.

Check out our products

    Valitse autosi

    Löydä suositellut latauskaapelit tiettyyn autoosi

    Kannettavat latauskaapelit

    Bensiini- tai dieselgeneraattori

    Siihen on hyvä syy, miksi hinauspalvelut käyttävät generaattoreita, kun sähköauton akun varaus on pudonnut nollaan ja auto on jäänyt tien päälle. Bensiinillä tai dieselillä toimiva generaattori on kooltaan kompakti, sopii täydellisesti käytettäväksi syrjäseuduilla ja voi antaa jopa 10 kWh sähköä. Se ei lataa autoa välittömästi, mutta muutaman tunnin kuluessa generaattori voi antaa riittävästi virtaa, jotta pystyt jatkamaan matkaasi. Ainoa haittapuoli on, että kyseessä ei ole pitkäkestoinen ratkaisu, eikä myöskään ympäristöystävällinen sellainen, sillä generaattori käyttää fossiilisia polttoaineita.

    Leirintäalueet

    Monilla leirintäalueilla on 230 voltin pistokkeita asuntovaunujen ja -autojen käyttöön. Mikäli tällainen paikka on käytettävissä, voi se tarjota hyvän ratkaisun, kunhan sinulla on asianmukainen latauskaapeli käytettävissäsi. Voldt tarjoaa tietenkin kaiken tarvittavan. 

    Mitä pitää ottaa huomioon ennen sähköauton lataamista eri paikoissa?

    Ensinnäkin on syytä tiedostaa, että mikään tässä mainituista tavoista ei tarjoa vastaavanlaista täyttä latausta kuin pikalatauksella varustettu latausasema. Osa näistä menetelmistä, kuten aurinkopaneelit tai kotilataus, vaatii paljon aikaa (tuntikausia) huomattavan määrän lataamiseksi. Generaattori sen sijaan hoitaa homman suhteellisen nopeasti, mutta niitä ei kovinkaan usein ole saatavilla. Valittavasta tavasta riippumatta latauskaapeleilla ja adaptereilla on merkittävä rooli. Sellaisina hetkinä, jolloin jokainen watti on arvokas, ei kaivata ylikuumenevia epäluotettavia kaapeleita, jotka eivät johda sähköä hyvin. Tällöin halutaan luotettavia tuotteita, jotka siirtävät kaiken sähkön ajoneuvoosi, pysyvät viileinä ja ovat helppokäyttöisiä. Siksi Voldtin latauskaapelit ja adapterit ovat paras valinta jokaiselle sähköauton omistajalle.

    Check out our products

    • Can you charge an electric car without a charging station?

      Voiko sähköauton ladata ilman latausasemaa?

      Jokaista sähköauton omistajaa huolestuttaa kaksi toisiinsa liittyvää asiaa - kantama ja latauspaikat. Pelko akun loppumisesta kuuluu tunnetusti nollapäästöisen ajoneuvon omistamiseen, ja hyvin usein tarkka kantama ei ole tiedossa erilaisten olosuhteiden,...

      Voiko sähköauton ladata ilman latausasemaa?

      Jokaista sähköauton omistajaa huolestuttaa kaksi toisiinsa liittyvää asiaa - kantama ja latauspaikat. Pelko akun loppumisesta kuuluu tunnetusti nollapäästöisen ajoneuvon omistamiseen, ja hyvin usein tarkka kantama ei ole tiedossa erilaisten olosuhteiden,...

    • Can you charge an electric car indoors?

      Voiko sähköautoa ladata sisätiloissa?

      Yksi yleisimmistä sähköauton omistamista koskevista kysymyksistä liittyy lataamiseen sisätiloissa. Kotilataus on erittäin houkutteleva vaihtoehto monille nollapäästöisten ajoneuvojen potentiaalisille omistajille. Ei enää huoltoasemia tai kallista polttoainetta; auton lataaminen kotona on kätevää...

      Voiko sähköautoa ladata sisätiloissa?

      Yksi yleisimmistä sähköauton omistamista koskevista kysymyksistä liittyy lataamiseen sisätiloissa. Kotilataus on erittäin houkutteleva vaihtoehto monille nollapäästöisten ajoneuvojen potentiaalisille omistajille. Ei enää huoltoasemia tai kallista polttoainetta; auton lataaminen kotona on kätevää...

    • Electric car charging in Italy

      Sähköauton lataaminen Italiassa

      Yhtenä mahtavista automaista Italia on osa käynnissä olevaa sähköautovallankumousta. Tämä tarkoittaa, että kaikki italialaiset autoyhtiöt valmistelevat akkukäyttöisiä ja sähköisiä malleja, ja että hallitus auttaa uusien ajoneuvojen kustannuksissa lukuisilla avustuksilla. Itse...

      Sähköauton lataaminen Italiassa

      Yhtenä mahtavista automaista Italia on osa käynnissä olevaa sähköautovallankumousta. Tämä tarkoittaa, että kaikki italialaiset autoyhtiöt valmistelevat akkukäyttöisiä ja sähköisiä malleja, ja että hallitus auttaa uusien ajoneuvojen kustannuksissa lukuisilla avustuksilla. Itse...

    • Ferrari's e-building: Italian giants going electric

      Ferrarin “e-building”: italialainen jätti lähte...

      Autoalan huippuosaamisen jatkuvasti kehittyvässä maailmassa Ferrarin uusi hyppy sähkömaailmaan innovatiivisen e-building-rakennuksen myötä on käänteentekevä hetki alalla. Tämä siirto ei pelkästään kerro Ferrarin sitoutumisesta kestävyyden edistämiseen, vaan korostaa myös suurta loikkaa...

      Ferrarin “e-building”: italialainen jätti lähte...

      Autoalan huippuosaamisen jatkuvasti kehittyvässä maailmassa Ferrarin uusi hyppy sähkömaailmaan innovatiivisen e-building-rakennuksen myötä on käänteentekevä hetki alalla. Tämä siirto ei pelkästään kerro Ferrarin sitoutumisesta kestävyyden edistämiseen, vaan korostaa myös suurta loikkaa...

    1 / 4

    Haluatko tietää lisää kotilatauksesta?