Johdanto

Yhtenä mahtavista automaista Italia on osa käynnissä olevaa sähköautovallankumousta. Tämä tarkoittaa, että kaikki italialaiset autoyhtiöt valmistelevat akkukäyttöisiä ja sähköisiä malleja, ja että hallitus auttaa uusien ajoneuvojen kustannuksissa lukuisilla avustuksilla. Itse asiassa, jopa eksklusiivisimmilla italialaisilla yrityksillä, kuten Ferrari tai Lamborghini, on nykyään mallistossaan hybridimalleja, ja täyssähköisten autojen on kerrottu olevan kehityksen loppuvaiheessa. Vaikka italialaiset valmistajat ovat nähneet runsaasti vaivaa ja tuottaneet useita uusia sähköautoja, Italia on maana edelleen merkittävästi jäljessä esimerkiksi Norjaa tai Iso-Britanniaa sähköautojen rekisteröintimäärissä ja latauspisteiden määrissä. Koska Italiassa on Euroopan parhaita ajoteitä, historiallisia paikkoja, erinomaista ruokaa ja mahtavia maisemia, on se suosittu turistikohde. Usein kysytäänkin sähköautojen lataamisesta ja maan sähköautoinfrastruktuurista. Tässä siis kaikki tarvittava tieto. 



Italian latausasemien kartta

Jos tarkastellaan kaikki Italian julkiset latausasemat näyttävää karttaa, voidaan huomata, että suurin osa niistä sijaitsee maan pohjoisosassa. Tämä johtuu siitä, että Italian pohjoisosa on maan matkailu-, talous- ja kuljetuskeskus, jossa sijaitsee useita suuria kaupunkeja, teollisuusalueita ja lukuisia elintärkeitä valtateitä, jotka yhdistävät Italian Sveitsiin, Itävaltaan, Sloveniaan ja Ranskaan. Tämä on myös sitä Italian aluetta, jossa asuu tiiviisti kymmeniä miljoonia ihmisiä. On siis loogista, että tämä alue on ensimmäisenä tarttumassa sähköautovallankumoukseen ottamalla käyttöön runsaasti latausasemia ja infrastruktuuria. Toki maan keski- ja eteläosissa on pääteiden varsilla ja suosituissa paikoissa tukea sähköautojen omistajille, mutta huomattavasti harvemmassa. 



Italian latausasemien määrä

Tällä hetkellä Italiassa on 23 000 julkista latausasemaa, jotka tarjoavat noin 45 000 latauspistettä. Infrastruktuuri sijaitsee valtateiden varsilla, kaupunkialueilla ja suosituissa turistikohteissa. Merkittävistä lukemista huolimatta latausasemien ja -pisteiden määrä suhteutettuna ajoneuvojen määrään on matala muihin Euroopan maihin verrattuna. Merkittävin määrä Italiassa on hitaita latauspisteitä, joiden kapasiteetti on alle 7,4 kW, sekä “kiihdytettyjä” latureita, joiden kapasiteetti on korkeintaan 22 kW. Tällä hetkellä Italiassa on noin 2 500 pikalaturia (yli 50 kW kapasiteetti), jotka auttavat pitkien matkojen ajamisessa ja tarjoavat nopeampia latausratkaisuja sähköautojen käyttäjille kaupunkialueilla. Latausverkoston kehittymisen myötä latausasemien määrä luonnollisesti kasvaa jatkuvasti. 


Italian teillä liikkuvien sähköautojen määrä

Kuten arvata saattaa, suosituin sähköauto Italiassa on Fiat 500e, joka tarjoaa kompaktin muotoilun, urbaania tehokkuutta ja noin 200 km kantaman täydellä latauksella. Fiatilla on suuria suunnitelmia laajentaa sähkömallistoaan tulevina vuosina. Näistä suunnitelmista merkittävin on uusi Panda EV, jonka olisi tarkoitus tulla markkinoille vuonna 2025. Vuonna 2024 Italiassa oli yli 200 000 rekisteröityä sähköautoa, mikä sisältää täyssähköautot ja plug-in-hybridit. Pelkästään vuonna 2023 sähköautojen myynti nousi 35 %, mikä on selkeä merkki siitä, että italialaiset alkavat suhtautua avoimemmin vihreämpien kulkumenetelmien käyttöön. Tästä huolimatta sähköautot ovat edelleen suhteellisen pieni osuus automarkkinoista kokonaisuutena, noin 4 % myydyistä ajoneuvoista. Jälleen kerran suurin osa sähköautoista ja hybrideistä on rekisteröity pohjois-Italiaan, missä latausinfrastruktuuri ja standardit mahdollistavat akkukäyttöisten mallien mukavan käytön arkiliikenteessä. Mitä enemmän sähköautoja on tarjolla ja mitä parempi paikallinen infrastruktuuri on, olemme varmoja, että italialaiset hankkivat entistäkin enemmän nollapäästöautoja tulevaisuudessa.

Check out our products

    Valitse autosi

    Löydä suositellut latauskaapelit tiettyyn autoosi

    Kannettavat latauskaapelit

    Sähköauton latauskustannukset Italiassa

    Yksi sähköautoilijoiden kannalta tärkeimpiä tietoja Italiassa - olipa kyse sitten auton omistajasta tai tässä kauniissa maassa akkukäyttöisellä ajoneuvolla vierailemisesta - on lataamisen hinta. Yleisesti ottaen lataushinnat Italiassa ovat yleensä hieman korkeammat kuin muualla Euroopassa ja riippuvat sijainnista, energiantoimittajasta, vuorokaudenajasta ja laturin tyypistä. Tällä hetkellä hinnat voidaan eritellä suurten toimittajien osalta seuraavasti:

    • Enel X on suurin Italialainen sähköyritys, jolla on yli 16 000 latauspistettä ympäri maan. Hidasta latausta varten tarvitset 0,69 € per kWh ja 0,99 € per kWh pikalatauksessa. Tarjolla on myös tilausasiakkuus, jossa 80 kWh energiaa maksaa 49 € kuussa, mikä vastaa 0,61 € per kWh. 

    • Ionity on tätäkin kalliimpi, sillä käytön mukaan maksettaessa hinta on 0,79 € per kWh, kun taas tilausasiakkuudella tämä voi laskea 0,47-0,57 € per kWh tasolle.

    • Duferco Energia, jolla on noin 1 800 pikalaturia ympäri Italiaa, veloittaa kiinteän 0,60 € per kWh taksan pikalatauksesta, mutta hinta on ollut joissakin tapauksissa korkeampi.  

    Nämä hinnat ovat vieläkin korkeampia, kun tiedetään, että 1 kW maksaa Italiassa kotitalouksille vain noin 0,09 € per kWh. Kotilataaminen on tietenkin hitainta, mutta halvin tapa ladata ajoneuvo Italiassa. 

    Yhteenveto

    Sähköinen liikkuvuus edistyy Italiassa vakaasti sähköajoneuvojen ja latausasemien määrän kasvaessa. Haasteita on kutenkin edelleen, mukaan lukien infrastruktuurin epätasainen jakautuminen ja korkeat latauskustannukset. Italialaiset autovalmistajat, Fiat ja Alfa Romeo etunenässä, laajentavat sähköistä valikoimaansa, ja Ferrarin ja Lamborghinin kaltaiset brändit ovat valmiina liittymään markkinoille pian. Autojen lataustuotteiden johtavana yrityksenä Voldt tarkkailee italialaisten markkinoiden kehitystä tiiviisti ja valmistaa premium-tuotteita, jotka auttavat asiakkaitamme turvalliseen ja nopeaan latausprosessiin ja saumattomaan käyttäjäelämykseen. Sillä ei ole väliä, asuvatko nämä asiakkaat Italiassa, vai ovatko he vain käymässä tässä kauniissa maassa sähköautollaan.

    Check out our products

    • Electric car charging in Italy

      Sähköauton lataaminen Italiassa

      Yhtenä mahtavista automaista Italia on osa käynnissä olevaa sähköautovallankumousta. Tämä tarkoittaa, että kaikki italialaiset autoyhtiöt valmistelevat akkukäyttöisiä ja sähköisiä malleja, ja että hallitus auttaa uusien ajoneuvojen kustannuksissa lukuisilla avustuksilla. Itse...

      Sähköauton lataaminen Italiassa

      Yhtenä mahtavista automaista Italia on osa käynnissä olevaa sähköautovallankumousta. Tämä tarkoittaa, että kaikki italialaiset autoyhtiöt valmistelevat akkukäyttöisiä ja sähköisiä malleja, ja että hallitus auttaa uusien ajoneuvojen kustannuksissa lukuisilla avustuksilla. Itse...

    • Ferrari's e-building: Italian giants going electric

      Ferrarin “e-building”: italialainen jätti lähte...

      Autoalan huippuosaamisen jatkuvasti kehittyvässä maailmassa Ferrarin uusi hyppy sähkömaailmaan innovatiivisen e-building-rakennuksen myötä on käänteentekevä hetki alalla. Tämä siirto ei pelkästään kerro Ferrarin sitoutumisesta kestävyyden edistämiseen, vaan korostaa myös suurta loikkaa...

      Ferrarin “e-building”: italialainen jätti lähte...

      Autoalan huippuosaamisen jatkuvasti kehittyvässä maailmassa Ferrarin uusi hyppy sähkömaailmaan innovatiivisen e-building-rakennuksen myötä on käänteentekevä hetki alalla. Tämä siirto ei pelkästään kerro Ferrarin sitoutumisesta kestävyyden edistämiseen, vaan korostaa myös suurta loikkaa...

    • Impact of cold temperatures on charge times and battery performance

      Kylmien lämpötilojen vaikutus latausaikoihin ja...

      Sähköautojen vallankumous on tuonut mukanaan lukuisia muutoksia toimintatapoihin, lataamiseen ja ajodynamiikan ymmärtämiseen. Kuten kaikessa uudessa teknologiassa, sopeutumiselle ja käytön opettelulle on oltava tietty aika. Uusimpien ja tulevien sähköautojen käyttäjien kannalta...

      Kylmien lämpötilojen vaikutus latausaikoihin ja...

      Sähköautojen vallankumous on tuonut mukanaan lukuisia muutoksia toimintatapoihin, lataamiseen ja ajodynamiikan ymmärtämiseen. Kuten kaikessa uudessa teknologiassa, sopeutumiselle ja käytön opettelulle on oltava tietty aika. Uusimpien ja tulevien sähköautojen käyttäjien kannalta...

    • Is my EV suitable for charging from a normal outlet?

      Voiko sähköautoani ladata tavallisesta pistoras...

      Oletko koskaan miettinyt, onko sähköauton lataaminen normaalin pistokkeen kautta mahdollista? Vastaus on kyllä. Tiettyjä seikkoja on kuitenkin huomioitava ja tietyistä varotoimenpiteistä on huolehdittava.

      Voiko sähköautoani ladata tavallisesta pistoras...

      Oletko koskaan miettinyt, onko sähköauton lataaminen normaalin pistokkeen kautta mahdollista? Vastaus on kyllä. Tiettyjä seikkoja on kuitenkin huomioitava ja tietyistä varotoimenpiteistä on huolehdittava.

    1 / 4

    Kuinka paljon sähköauton lataaminen maksaa Italiassa?