Johdanto
Yhtenä mahtavista automaista Italia on osa käynnissä olevaa sähköautovallankumousta. Tämä tarkoittaa, että kaikki italialaiset autoyhtiöt valmistelevat akkukäyttöisiä ja sähköisiä malleja, ja että hallitus auttaa uusien ajoneuvojen kustannuksissa lukuisilla avustuksilla. Itse asiassa, jopa eksklusiivisimmilla italialaisilla yrityksillä, kuten Ferrari tai Lamborghini, on nykyään mallistossaan hybridimalleja, ja täyssähköisten autojen on kerrottu olevan kehityksen loppuvaiheessa. Vaikka italialaiset valmistajat ovat nähneet runsaasti vaivaa ja tuottaneet useita uusia sähköautoja, Italia on maana edelleen merkittävästi jäljessä esimerkiksi Norjaa tai Iso-Britanniaa sähköautojen rekisteröintimäärissä ja latauspisteiden määrissä. Koska Italiassa on Euroopan parhaita ajoteitä, historiallisia paikkoja, erinomaista ruokaa ja mahtavia maisemia, on se suosittu turistikohde. Usein kysytäänkin sähköautojen lataamisesta ja maan sähköautoinfrastruktuurista. Tässä siis kaikki tarvittava tieto.
Italian latausasemien kartta
Jos tarkastellaan kaikki Italian julkiset latausasemat näyttävää karttaa, voidaan huomata, että suurin osa niistä sijaitsee maan pohjoisosassa. Tämä johtuu siitä, että Italian pohjoisosa on maan matkailu-, talous- ja kuljetuskeskus, jossa sijaitsee useita suuria kaupunkeja, teollisuusalueita ja lukuisia elintärkeitä valtateitä, jotka yhdistävät Italian Sveitsiin, Itävaltaan, Sloveniaan ja Ranskaan. Tämä on myös sitä Italian aluetta, jossa asuu tiiviisti kymmeniä miljoonia ihmisiä. On siis loogista, että tämä alue on ensimmäisenä tarttumassa sähköautovallankumoukseen ottamalla käyttöön runsaasti latausasemia ja infrastruktuuria. Toki maan keski- ja eteläosissa on pääteiden varsilla ja suosituissa paikoissa tukea sähköautojen omistajille, mutta huomattavasti harvemmassa.
Italian latausasemien määrä
Tällä hetkellä Italiassa on 23 000 julkista latausasemaa, jotka tarjoavat noin 45 000 latauspistettä. Infrastruktuuri sijaitsee valtateiden varsilla, kaupunkialueilla ja suosituissa turistikohteissa. Merkittävistä lukemista huolimatta latausasemien ja -pisteiden määrä suhteutettuna ajoneuvojen määrään on matala muihin Euroopan maihin verrattuna. Merkittävin määrä Italiassa on hitaita latauspisteitä, joiden kapasiteetti on alle 7,4 kW, sekä “kiihdytettyjä” latureita, joiden kapasiteetti on korkeintaan 22 kW. Tällä hetkellä Italiassa on noin 2 500 pikalaturia (yli 50 kW kapasiteetti), jotka auttavat pitkien matkojen ajamisessa ja tarjoavat nopeampia latausratkaisuja sähköautojen käyttäjille kaupunkialueilla. Latausverkoston kehittymisen myötä latausasemien määrä luonnollisesti kasvaa jatkuvasti.
Italian teillä liikkuvien sähköautojen määrä
Kuten arvata saattaa, suosituin sähköauto Italiassa on Fiat 500e, joka tarjoaa kompaktin muotoilun, urbaania tehokkuutta ja noin 200 km kantaman täydellä latauksella. Fiatilla on suuria suunnitelmia laajentaa sähkömallistoaan tulevina vuosina. Näistä suunnitelmista merkittävin on uusi Panda EV, jonka olisi tarkoitus tulla markkinoille vuonna 2025. Vuonna 2024 Italiassa oli yli 200 000 rekisteröityä sähköautoa, mikä sisältää täyssähköautot ja plug-in-hybridit. Pelkästään vuonna 2023 sähköautojen myynti nousi 35 %, mikä on selkeä merkki siitä, että italialaiset alkavat suhtautua avoimemmin vihreämpien kulkumenetelmien käyttöön. Tästä huolimatta sähköautot ovat edelleen suhteellisen pieni osuus automarkkinoista kokonaisuutena, noin 4 % myydyistä ajoneuvoista. Jälleen kerran suurin osa sähköautoista ja hybrideistä on rekisteröity pohjois-Italiaan, missä latausinfrastruktuuri ja standardit mahdollistavat akkukäyttöisten mallien mukavan käytön arkiliikenteessä. Mitä enemmän sähköautoja on tarjolla ja mitä parempi paikallinen infrastruktuuri on, olemme varmoja, että italialaiset hankkivat entistäkin enemmän nollapäästöautoja tulevaisuudessa.