Johdanto
Yksi yleisimmistä sähköauton omistamista koskevista kysymyksistä liittyy lataamiseen sisätiloissa. Kotilataus on erittäin houkutteleva vaihtoehto monille nollapäästöisten ajoneuvojen potentiaalisille omistajille. Ei enää huoltoasemia tai kallista polttoainetta; auton lataaminen kotona on kätevää ja yleisesti ottaen halvin lataustapa. Siihen liittyy kuitenkin omat haasteensa, ja tänään käymme läpi asioita, jotka on syytä huomioida, kun aiotaan asentaa tason 1 tai jopa tason 2 laturi kotiin.
Yleisiä sähköauton sisätiloissa lataamista koskevia ohjeita
Vaikka sille on rajansa, kuinka paljon energiaa ajoneuvoon voidaan siirtää tietyn ajan kuluessa, sisätiloissa lataaminen on yksinkertaisin ja helpoin tapa ladata sähköautoa. Lataustasoja on kaksi: taso 1 ja taso 2. Taso 1 tarkoittaa käytännössä tavallista kotitalouspistoketta, joka antaa 120 V sähköä, kun taas tason 2 kapasiteetti on 240 V, mutta vaatii sähköauton latausmuuntajan asentamista talouden nykyiseen verkkoon. Valinnasta riippumatta molemmat tavat ovat yhtä helppokäyttöisiä, eivätkä vaadi muuta kuin johdon kytkemisen autoon, kun auto pysäköidään yöksi, ja irrottamisen, kun aamulla on tarkoitus lähteä liikkeelle.
Vaikka käyttötapa on identtinen, on tehossa ja latausajassa suuri ero. Perinteinen tason 1 lataus on hitain saatavilla oleva tapa, jossa auton kantama kasvaa noin 5-7 kilometriä tunnin latauksen aikana. Useimmiten taso 1 tarjoaa korkeintaan 2,3 kWh tunnissa, eli keskimääräisen sähköauton akun (65 kWh) lataaminen kestää yli 10 tuntia. Tason 2 laturi on sen sijaan merkittävästi tehokkaampi: jopa 7 kWh tunnissa, joten sähköauton akun lataaminen onnistuu täysin yön aikana. Mitä tulee kantamaan, taso 2 voi antaa jopa 40 ajokilometriä noin tunnin latauksella.
Kolmanneksi tärkein sisä- tai kotilatausta koskeva seikka on hinta. Tason 1 kotilataus on halvinta, koska 1 kWh sähköä maksaa yleensä 0,20-0,40 euroa maasta riippuen. Joillakin alueilla yösähkö on tätäkin edullisempaa, ja silloin useimpia sähköautoja ladataan, joten hinta voi muodostua vieläkin pienemmäksi. Tason 2 lataaminen maksaa enemmän, sillä sähköä käytetään enemmän (2-3 kertaa enemmän kilowattitunteja) ja tämä vaatii myös latausaseman, 240 V pistokkeet, kaapelit ja ammattilaisen suorittaman asennuksen. Sellaiselle, jolle nopea lataus on hintaa tärkeämpää, tämä on ainoa valinta.