Johdanto

Yksi yleisimmistä sähköauton omistamista koskevista kysymyksistä liittyy lataamiseen sisätiloissa. Kotilataus on erittäin houkutteleva vaihtoehto monille nollapäästöisten ajoneuvojen potentiaalisille omistajille. Ei enää huoltoasemia tai kallista polttoainetta; auton lataaminen kotona on kätevää ja yleisesti ottaen halvin lataustapa. Siihen liittyy kuitenkin omat haasteensa, ja tänään käymme läpi asioita, jotka on syytä huomioida, kun aiotaan asentaa tason 1 tai jopa tason 2 laturi kotiin. 


Yleisiä sähköauton sisätiloissa lataamista koskevia ohjeita

Vaikka sille on rajansa, kuinka paljon energiaa ajoneuvoon voidaan siirtää tietyn ajan kuluessa, sisätiloissa lataaminen on yksinkertaisin ja helpoin tapa ladata sähköautoa. Lataustasoja on kaksi: taso 1 ja taso 2. Taso 1 tarkoittaa käytännössä tavallista kotitalouspistoketta, joka antaa 120 V sähköä, kun taas tason 2 kapasiteetti on 240 V, mutta vaatii sähköauton latausmuuntajan asentamista talouden nykyiseen verkkoon. Valinnasta riippumatta molemmat tavat ovat yhtä helppokäyttöisiä, eivätkä vaadi muuta kuin johdon kytkemisen autoon, kun auto pysäköidään yöksi, ja irrottamisen, kun aamulla on tarkoitus lähteä liikkeelle. 


Vaikka käyttötapa on identtinen, on tehossa ja latausajassa suuri ero. Perinteinen tason 1 lataus on hitain saatavilla oleva tapa, jossa auton kantama kasvaa noin 5-7 kilometriä tunnin latauksen aikana. Useimmiten taso 1 tarjoaa korkeintaan 2,3 kWh tunnissa, eli keskimääräisen sähköauton akun (65 kWh) lataaminen kestää yli 10 tuntia. Tason 2 laturi on sen sijaan merkittävästi tehokkaampi: jopa 7 kWh tunnissa, joten sähköauton akun lataaminen onnistuu täysin yön aikana. Mitä tulee kantamaan, taso 2 voi antaa jopa 40 ajokilometriä noin tunnin latauksella. 


Kolmanneksi tärkein sisä- tai kotilatausta koskeva seikka on hinta. Tason 1 kotilataus on halvinta, koska 1 kWh sähköä maksaa yleensä 0,20-0,40 euroa maasta riippuen. Joillakin alueilla yösähkö on tätäkin edullisempaa, ja silloin useimpia sähköautoja ladataan, joten hinta voi muodostua vieläkin pienemmäksi. Tason 2 lataaminen maksaa enemmän, sillä sähköä käytetään enemmän (2-3 kertaa enemmän kilowattitunteja) ja tämä vaatii myös latausaseman, 240 V pistokkeet, kaapelit ja ammattilaisen suorittaman asennuksen. Sellaiselle, jolle nopea lataus on hintaa tärkeämpää, tämä on ainoa valinta.

Check out our products

    Valitse autosi

    Löydä suositellut latauskaapelit tiettyyn autoosi

    Miten lataamista sisätiloissa voi tehostaa?

    Vaikka jakeluverkkoa, akun kapasiteettia tai paikallista hinnoittelua ei voi muuttaa, jotain on kuitenkin tehtävissä latauskokemuksen tehostamiseksi. Aivan oikein - oikeat välineet: latauskaapelit, pistokkeet ja sähkömagneettiset lukot. Voldt on omistautunut tuottamaan markkinoiden parhaita lataustarvikkeita, jotka on suunniteltu erityisesti lyhentämään latausaikoja ja lämmön kerääntymistä sekä kestämään itse autoa pidempään. Voldtin tason 1 ja tason 2 latauskaapeleissa käytetään parhaita materiaaleja, puhdasta kuparia ja laadukkaita metalliseoksia, mikä takaa sen, että energia siirtyy mahdollisimman nopeasti ilman hukkaa. Perinteisiin, sähköauton mukana toimitettaviin tason 1 kaapeleihin verrattaessa ero Voldtin kaapeleihin on merkittävä. Tämä korostuu entisestään tason 2 välineissä, ja Voldt-tuotteiden käyttäminen lyhentää latausaikoja ja tekee koko prosessista turvallisemman. 

    Turvallisuusriskit sisätiloissa ladattaessa

    Tästä pääsemme toiseen sisätiloissa lataamiseen liittyvään huolenaiheeseen - turvallisuuteen. Sisätiloissa ladattaessa on aina varmistettava, että pistokkeet eivät ole kuluneita tai vahingoittuneita, ja käytettävä aina laadukkaita kaapeleita, kuten Voldtin tuotteita. Huonolaatuisilla kaapeleilla ladattaessa voi huomata, että kaapeli kuumenee, mikä voi aiheuttaa tulipalon. Me kaikki tiedämme, kuinka vaarallista se on. Käytettävästä laturityypistä riippumatta latauspaikan on myös oltava kuiva ja sääolosuhteilta suojassa. Kuten varmasti tiedät, vesi ja sähkö ovat äärimmäisen vaarallinen yhdistelmä. Jos aiot käyttää tason 2 latausjärjestelmää, sähköjärjestelmäsi vaatii merkittäviä muutoksia. Käytä aina ammattilaisten asennuspalveluita ja varmista, että pistoke ja virtapiiri on maadoitettu asianmukaisesti. 

    Yhteenveto

    Vaikka sisätiloissa lataaminen on yksinkertaista ja kätevää, on sillä edelleen haasteensa, jotka voidaan voittaa huolellisella suunnittelulla ja turvatoimilla.  Olipa käytössä minkälainen laturi tahansa, Voldtin premium-luokan latauskaapeleista ja tarvikkeista on hyötyä. Laadukkaat materiaalit, huippuluokan suunnittelu ja valtava tuotevalikoima kaikkiin markkinoiden sähköautoihin tekee Voldtista ihanteellisen paikan kaikkia sähköautotarpeitasi varten.

    Check out our products

    • Can you charge an electric car indoors?

      Voiko sähköautoa ladata sisätiloissa?

      Yksi yleisimmistä sähköauton omistamista koskevista kysymyksistä liittyy lataamiseen sisätiloissa. Kotilataus on erittäin houkutteleva vaihtoehto monille nollapäästöisten ajoneuvojen potentiaalisille omistajille. Ei enää huoltoasemia tai kallista polttoainetta; auton lataaminen kotona on kätevää...

      Voiko sähköautoa ladata sisätiloissa?

      Yksi yleisimmistä sähköauton omistamista koskevista kysymyksistä liittyy lataamiseen sisätiloissa. Kotilataus on erittäin houkutteleva vaihtoehto monille nollapäästöisten ajoneuvojen potentiaalisille omistajille. Ei enää huoltoasemia tai kallista polttoainetta; auton lataaminen kotona on kätevää...

    • Electric car charging in Italy

      Sähköauton lataaminen Italiassa

      Yhtenä mahtavista automaista Italia on osa käynnissä olevaa sähköautovallankumousta. Tämä tarkoittaa, että kaikki italialaiset autoyhtiöt valmistelevat akkukäyttöisiä ja sähköisiä malleja, ja että hallitus auttaa uusien ajoneuvojen kustannuksissa lukuisilla avustuksilla. Itse...

      Sähköauton lataaminen Italiassa

      Yhtenä mahtavista automaista Italia on osa käynnissä olevaa sähköautovallankumousta. Tämä tarkoittaa, että kaikki italialaiset autoyhtiöt valmistelevat akkukäyttöisiä ja sähköisiä malleja, ja että hallitus auttaa uusien ajoneuvojen kustannuksissa lukuisilla avustuksilla. Itse...

    • Ferrari's e-building: Italian giants going electric

      Ferrarin “e-building”: italialainen jätti lähte...

      Autoalan huippuosaamisen jatkuvasti kehittyvässä maailmassa Ferrarin uusi hyppy sähkömaailmaan innovatiivisen e-building-rakennuksen myötä on käänteentekevä hetki alalla. Tämä siirto ei pelkästään kerro Ferrarin sitoutumisesta kestävyyden edistämiseen, vaan korostaa myös suurta loikkaa...

      Ferrarin “e-building”: italialainen jätti lähte...

      Autoalan huippuosaamisen jatkuvasti kehittyvässä maailmassa Ferrarin uusi hyppy sähkömaailmaan innovatiivisen e-building-rakennuksen myötä on käänteentekevä hetki alalla. Tämä siirto ei pelkästään kerro Ferrarin sitoutumisesta kestävyyden edistämiseen, vaan korostaa myös suurta loikkaa...

    • Impact of cold temperatures on charge times and battery performance

      Kylmien lämpötilojen vaikutus latausaikoihin ja...

      Sähköautojen vallankumous on tuonut mukanaan lukuisia muutoksia toimintatapoihin, lataamiseen ja ajodynamiikan ymmärtämiseen. Kuten kaikessa uudessa teknologiassa, sopeutumiselle ja käytön opettelulle on oltava tietty aika. Uusimpien ja tulevien sähköautojen käyttäjien kannalta...

      Kylmien lämpötilojen vaikutus latausaikoihin ja...

      Sähköautojen vallankumous on tuonut mukanaan lukuisia muutoksia toimintatapoihin, lataamiseen ja ajodynamiikan ymmärtämiseen. Kuten kaikessa uudessa teknologiassa, sopeutumiselle ja käytön opettelulle on oltava tietty aika. Uusimpien ja tulevien sähköautojen käyttäjien kannalta...

    1 / 4

    Haluatko tietää lisää lataamisesta sisätiloissa?